Já bych vám tu GPS přesnostní / přistávací debatu trochu narušil. Bez toho abych tu zacházel do přílišných technických detailů, jenom takhle v odrážkách:
- GPS vybavení dnešních letadel umožňuje (a taky poskytuje) Self Monitoring (RAIM), kterým je možné zajistit dostatečnou přesnost (horizontálně) detekcí anomalit a jejich případným vyřazením z kalkulací. To je prostě podmínka. Není problém takhle lítat RNAV GNSS přiblížení s požadovanou RNP 0.3 (max. 0.3nm odchylka 95% času), s minimy srovnatelnými s jakýmkoliv jiným nepřesným přiblížením.
- Pozemní a/nebo orbitální vybavení (WAAS/SBAS) umožňuje garantovat odchylky v horizontální i vertikální rovině ve stejném standardu jako CAT I ILS (16m/4m). Skutečně dosahovaná (ale negarantovaná) přesnost je řádově lepší.
- Pozemní letištní vybavení (LAAS) směřuje velmi rychle ke garantované CAT III ILS přesnosti (GAST-D GBAS)
Jinými slovy - doba ILS pomalu končí, už dnes je bez problémů nahraditelné současnou technologií a poskytuje spoustu dalších výhod jako např. curved approaches, GPS guided visual approaches, apod.
Doba CAT IIIc GPS přiblížení je za dveřmi a popravdě řečeno - i se znalostí omezení technologie bych výslednému navádění věřil rozhodně víc než ILS.
|
|