Pokud by byl vzlet po větru, tak naopak - vzlet by trval déle. Protože by déle trvalo, než nabereš dostatečnou rychlost pro vzlet (důležitá je pro tebe rychlosti proti vzduchu).
Pro názornost malý příklad. Mějme letadlo, které vzlétne při 100km/h (samozřejmě, indikované, nikoli proti zemi). Pokud bych vzlétal po větru, který by např. byl o rychlosti 50km/h, tak bych musel letadlo rozjet na 150 km/h (proti zemi), což zabere spoustu času (vítr tě zezadu moc neurychlí). Protože teprve ve chvíli, kdy budu mít 150kmh proti zemi, budu mít 100km proti vzduchu.
Zatímco když bych startoval proti 50km/h větru, tak už velkou část vztlaku, kterou potřebuju ke vzletu, mám v okamžiku, kdy stojím na dráze. A stačí se mi rozjet na rychlost 50km/h (proti zemi), což je o 100km/h míň, než v předchozím případě. a to je setsakra znát.
Běž se někdy podívat na sportovní letiště - když fouká silný protivítr v ose dráhy, tak se letadélka odlepují podstatně dříve, než třeba za bezvětří, a stoupají jako raketa. |
|