No já nevím, ale "slyšel jsem vyprávět," že nové typy Boeingů jsou počítači nakrmeny skoro stejně jako Airbusy a jediný rozdíl je v tom, že výchylka ovlladače manuálního řízení (berany u B, sidestick u A) je na efektory převáděna jinak.
U Boeinga to je "jakoby to bylo spojeno dráty" - tedy že výchylka kormidla je přímo úměrná výchylce beranů (sloupku řízení) - a pokud se řízení podrží v určité polozte, výchylka zůstává tak, jak ji pilot drží . U Airbusu je údajně (aspoň na simu A319 v Praze to tak fungovalo) výchylka kormidla při primárním impulsu přímo úměrná výchylce sidesticku - a kormidla v poloze zůstávají, pokud se stick vrátí do neutrální polohy. Vychýlení sidesticku a jehoi podržení ve vychýlené poloze vede ke zvětšování výchylky kormidla.
Takže když u B stočíš křidélka do strany a pustíš berany, aby se srovnaly do prostředka, srovnají se i křidélka.
Pokud u A udělaš něco odobného - tedy hýbneš sidestickem a pustíš ho, křidélka tam zůstanou.
Je to asi jako když na simu řídíš "šipkami" (=>A) a "joystickem" (=> B). Airbusem se dá bez problému létat vizuálně a "na ruku" (!), je to jen otázka zvyku.
Ono to údajně ani není tak markantní, jak to tady píšu, ale "filosofie" rozdílného ovládání taková bude.
A co se týče toho, že "letadlo letí za strojníka" - tak tam si myslím, že rozdíl mezi moderními Boeingy a Airbusy už dávno skoro žádný není.
Samozřejmě ať mne, prosím, opraví ti, kteří to znají z vlastní praxe a létali obě rodiny (a občas se tu i takoví veteráni vyskytnou...)
 |
|