Jako ve všem, i v dopravě platí, že když dva dělají totéž, není to totéž. Pro někoho je manuální let přirozená věc, protože zná pro každý režim letu co potřebuje (zejména pitch/power), má disciplinovaný a poctivý instrument scan a zná éro tak dobře, že dokáže předvídat co kdy udělat, aby plynule a bez starostí dosáhl kýženého výsledku. K tomu pak nepotřebuje ani Autopilota, ani Autothrust, ani Flight Directora. Hodnoty na přístrojích jsou bez problému v limitech s velkou rezervou a ještě jim zbývá dostatek kapacity na ostatní věci kolem. Zapnout nebo vypnout automatiku je jen přechod mezi tím držet to v ruce, nebo ne. To co se děje v hlavě a co člověk sleduje je pořád to samý.
Pro někoho je to naopak boj se splašenou kozou, jehož výsledkem je sice +/- to samé, ale s nezrovnatelně vyšším úsilím a s kapacitou na takové hranici, že sotva vnímá rádio. Zapnout automatiku je neskutečná úleva a pocit všechno nechat běžet tak nějak samo od sebe.
To jak to komu jde a do které kategorie patří není dáno tím jestli lítá A nebo B, kolik toho nalítal na všem možným předtím a tím jestli je pilotem od boha nebo ne, ale tím jak disciplinovaně k tomu přistupuje a hlavně, hlavně o praxi v tom co dělá. Není snad pilotního návyku, kterej se zapomíná rychleji než instrument scan.
Ať je to ale jak chce, výsledek je jasně daný leteckým úřadem a pravidelně přezkušovaný. Od vzletu s jedním motorem, přes přiblížení, goaround a přistání je to nezbytné minimum co musí každý prokázat. Mohli bychom tady debatovat o tom jestli je to dost (rozhodně není), jestli je v pořádku, že se přezkušuje na "minimum standard" místo "competency", jak se liší zdánlivě pevné standardy mezi aerolinkami a nebo "typeratingem na objednávku", nebo jestli v tom manuálním řízení není potřeba zařadit mnohem víc věcí, než vzlet a přistání. To je zatím (bohužel) jen v režii aerolinek jak se k tomu postaví a zatímco někde běží kvalitní ATQP programy (výcvik, nejen přezkoušení, v simulátoru podle potřeb aerolinky se scénáři nad rámec minima daného úřadem), lítá se manuálně jako o život v extra simech, tak jinde přijde zaplacenej TRE, piloti si zaletí co se jim zachce a on jim to nakonec orazítkuje (to není myšleno nadneseně).
Než se k tomu někdo aktivně postaví (EASA, ICAO) v zájmu úspor a rychlého růstu to bude ve spoustě míst stát za hovno. Speciálně v některých Asijských zemích je to vyloženě časovaná bomba. Zatím jde aspoň pochválit vlaštovky jako např. A350, kde si Airbus přímo nadiktoval, že autopilota při typeratingu můžou piloti používat, až všechno zvládnou manuálně. |
|