Hele, nehádáme se tu náhodou o tom, "kolik andělů se vejde na špičku jehly"?
Protože pokud je snahou volně si letícího airbusa s sidestickem v "neutrálu" "dotahovat" na 1 G (což je to o čem se tady spoustu lidí dohaduje a je tedy možné, že to je možné), nabízí se ještě několik dalších aspektů - detailnějších, i naopak z pohledu celku - tedy:
- při nízkém gravitačním "g" se g=1,0 docílí ne "přitažením" (i když to tam je) ale hlavně změnou vertikálního pohybu - změnou rychlosti stoupání - dalo by se říct pozitivní derivací funkce stoupání. Z matematického pohledu se, pokud je to pravda, takto "osvobozený stroj" bude snažit zrychlovat svou vertikální rychlost - což lze jen v omezené míře (ať přitahováním - postupně stále větším a větším) a přidáváním výkonu (pokud nějaký zbývá). Zcela logicky mi vyplývá, že pokud tak tomu skutečně je, zcela triviální situace (letadlo v horizontálním letu, žádná ruka na sidesticku) musí nutně vést k pádu letadla na příliš vysokém úhlu náběhu s plným, ale nedostačujícím výkonem (v druhém režimu letu).
- pokud bychom teoreticky uvažovali, že letadlo má na takové manévry dost výkonu - tedy bude přitahovat a současně bude mít i dostatek - přebytek výkonu (1. režim letu) - tak "osvobozený airbus" bude mít snahu zaletšt něco, co z bočního pohledu bude podobné spirále - poletí po trajektorii se zmenšujícím se poloměrem (to by tak sotva zvládnul MiG-29 a podobné přemotorované mrchy, samozřejmě)
- pokud bychom uvažovali, že to to letadlo zvládne, aniž by odpadlo už na nějakých 30-40°náběhu, tak musíme uvažovat další věc - odstředivou sílu při takovém manévru, která logicky působí PROTI námi uvažované korekci - "géčka" se budou zdánlivě zvyšovat - a samotná odstředivá síla bude v určitém momentu dostačující pro korekci na "g=1,0"(pozitivní g při dobře zalétnutém loopingu zas taková věda není).
- z toho mi vyplývá, že při dostatečném výkonu a určité vhodné konfiguraci by airbus po vypnutí AP měl začít dělat přemety zalétnuté čistě s g=1,0, cestující by ani nemuseli nic zpozorovat (káva se jim nevyleje, drobky budou padat stále do klína). A protože ten výkon nemá, jen se vzepne - a spadne, vzepne - a spadne.
- a nakonec ten pohled zvenčí - POKUD tomu tak je, má to tedy znamenat, že airbus ve vysokých výškách NEJDE bez AP VYVÁŽIT do ustáleného horizontálního letu ??? Pokud je tohle pravda, tak to mi na tom přijde nejdivnější.
Béke, burárum!
 |
|