Na to nemusíš být pilot, stačí matematika základní školy (sčítání a odčítání) a trocha zdravého rozumu Jako už tady zaznělo, tak pro vytvoření vztlaku a tedy let letadla je směrodatná jen a pouze rychlost vůči okolnímu vzduchu, nikoliv vůči zemi. Takže pokud letadlo poletí 80km/h vůči zemi (ground speed) a najednou mu foukne poryv větru o rychlosti 80km/h do zad, tak rychlost letadla vůči vzduchu bude 80 - 80 = 0 a letadlo padá jako kámen. Ovšem tím jak se propadne, tak se sklopí nos dolů a letadlo začne nabírat větší rychlost a pokud má dostatečnou výšku, dostane se z toho. A proč se vzlétá proti větru? Protože letadlo musí dosáhnout potřebnou vzletovou rychlost vůči větru. Ve tvém případě s větrem do zad by se po zemi muselo rozjet na 160km/h groud speed, aby dosáhlo těch 80km/h vůči vzduchu. Naopak pokud bude ve stejném případě otočené proti větru, tak mu stačí stát vůči zemi na místě a už bude mít těch 80km/h vzdušné rychlosti, takže vzlétá při nulové pozemní rychlosti Překvapivě je to tak, ale pokud to bude nějaká sluka nebo jiný "pomalostroj" a bude foukat dostatečný protivítr, tak skutečně může vzlétnout, aniž by se pohlo dopředu Obecně tedy platí, že rychlost rozjezdu letadla po dráze může být o tolik nižší, jak rychlý vítr fouká proti němu, což následně snižuje čas a délku dráhy potřebnou ke vzletu. A platí to samozřejmě i při přistání, opět přistávací rychlost vůči zemi může být nižší o rychlost protivětru a tím se zkracuje čas a potřebná délka dráhy k zabrždění. |
|