Chce to maličko nastudovat teorii, a hlavně zapomenout na jakékoliv příměry a zkušenosti například s jízdou autem. Klíčem je, že není vůbec důležitá rychlost vůči zemi, ale jen rychlost vůči vzduchu.
Je to velmi jednoduché si představit, jakmile pochopíš jak to vlastně funguje. Nejdůležitější jsou lapidárně řečeno dvě zásadní věci:
1. zavislost vztlaku generovaného na křídlech na rychlosti vůči vzduchu a úhlu náběhu
2. čtyři základní síly, působící na letadlo - gravitace, vztlak, tah a odpor.
Pokud čteš anglicky, doporučuji učebnici FAA, zejména tyto pasáže:
http://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/pilot_handbook/media/PHAK%20-%20Chapter%2003.pdf
http://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/pilot_handbook/media/PHAK%20-%20Chapter%2004.pdf
Pokud anglicky nečteš, zkus si koupit nějakou českou pilotní učebnici, i když já osobně, když to čtu, si vždycky připadám, jako bych se vrátil na gymnázium do hodiny fyziky. Mám prostě raději ten americký přístup bez vzorečků - ne nadarmo řekl Wolfgang Langewiesche (autor známé knihy Stick and rudder, česky O umění létat) něco jako: snažit se pochopit chování letadla podle aerodynamických vzorců je jako snažit se pochopit tenisový úder prostřednictvím vzorce na pružnost výpletu a geometrického popisu trajektorie rakety. |
|