Jo, přesně jak píšeš, důležitým faktorem, proč některá éra klopí čumákem nahoru při vysunutí klapek je zmíněný downwash.
Můj pohled je, že se výsledný moment a pohyb skládá ze tří faktorů:
1) klopivý moment od zakřivení profilu vysunutím klapek. Jde vždy ve směru "těžký na čumák"
2) downwash - tedy zakřivení profilu způsobí změnu úhlu náběhu VOP (laicky řečeno, proud vzduchu tlačí VOP víc dolů)
3) balónování, tj. jakoby nadnášení éra při vysouvání klapek vzniklé náhlým zvýšením vztlaku, které se musí kontrovat potlačením, a tedy vytváří dojem, že chce éro klopit na ocas (zvedat čumák), i když se ve skutečnosti nejedná primárně o klopivý moment jako takový
To, jak se éro ve výsledku chová, je součtem a odečtem uvedených faktorů, který prostě získá navrch.
Tři éra, obě už teda leta nelétám, se mi jevila jako případy, kdy klopí na ocas, tedy zvedají čumák - Cessna 172, 182, L-410. Všechno hornoplošníky. Že by se v takovém uspořádání nosných ploch více projevil vliv pana "downwashe"?
Jedno éro se mi jevilo, jako že nereaguje vůbec, a to PA-28R Arrow, jen nevím, zda to byla dvojka, trojka či čtyřka, každá se mi zdála v tomhle ohledu zdála jiná. Myslím, že to byla dvojka, ale jistý si už nejsem.
Velká část letadel klopí ve směru "těžký na čumák", vyžadují tedy přimárně převážení směrem "těžký na ocas"
No a pak jsou letadla, kdy se výsledný efekt mění v závislosti na poloze, do které se klapky vysouvají, na rychlosti, při které se vysouvají a deceleraci. Do toho bych zařadil všechny bombarďáky s výjimkou Turboleta, tedy ATR, 737 a CE-680.
Třeba Boeing - když se vysouvají první stupně klapek (1,2,5), je primárním projevem zprvu ono "balónování" vyžadující mírné přitlačení letadla, jelikož ale zároveň dochází k decelarci, je třeba v zápětí naopak přitahovat (což ale souvisí spíš se změnou momentu danou snížením ryhlosti, než od klapek). Jak se ale vysouvají na vyšší stupně, kde už tolik neroste vztlak, ale hlavně odpor, převažuje nad "balónováním" moment klopení na čumák, je tedy potřeba kontrovat přitahováním a to i bez změny rychlosti.
Takže čistě laicky řečeno, každý pes jiná ves.
A když jsme u toho vysouvání a zasouvání mechanizace, takovou perličku, nedávno mě jedna letuška odrovnala novým "odborným" pojmem. Popisovala, jak před přistáním letadlo "vystrčilo" podvozek. Asi mám moc bujnou fantazii, ale ta představa, jak éro před přistáním něco vystrčí ven... Jo a mimochodem moment při "vystrčení" podvozku, to je taky kapitola sama pro sebe, někdy je to směrem tam, jindy onam. |
|