Dopredu píšem, že reálne nelietam a moje úvahy sú čiste teoreticé (ale zase na druhej strane ako projektant - statik sa trochu vyznám v pôsobení síl všeobecne). Aároveň mám ku Tebe veľkú úctu a pravdepodobne všetko, čo si napísal je pravda ale:
Predsatvme si situáciu ustáleného letu s rýchlosťou hodne vyššou ako by bola pri alfa,kritickom. Na lietadlo pôsobia (vo zvyslom smere) tri sily: vztlaková na krídle, vztlaková na VOP a gravitačná v ťažisku. Tieto sú v rovnováhe.
Ak zmenou konfigurácie krídla (vysunutím vztlakových klapiek, pootočením tetivy krídla)získam väčší (na tom sa snáď zhodneme) vztlak na krídle musí tento rozdiel síl jednoznačne spôsobiť klopenie smerom hore.
Ak v skutočnosi dôjde k poklesu nosa musí to byť spôsobené pôsobením nejakej inej "sily" - napr. znížením rýchlosti a s tým spojeným znížením vztlakovej sily.
|
|