Pořád mi to vrtá hlavou - a hledám prfo a proti různým klopivým momentům.
Zajímavé vysvětlení jsem našel v "Pilot´s handbook of Aeronautical Knoledge", publikaci FAA-H-8083-24. V kapitole 3. se píše, že klopivý moment vzniká (mimo jiné) aerodynamickým tlakem, kterrý působí na horní plochu stabilizátoruz - při zvýšení rychlosti se zvýší "doéwnwash" za křídlem, tento dawnwash pak tlači stabilizátor dolů - a čumák nahoru.
Píšou tu, že vyvážené éro se po drcnutí musí vrátit do ppůvodního letu - o klapkách tu ale v této souvislosti nepíšopu nic (ani v kapitole 4.6. o klapkách)
Tohle by mohlo být vysvětlení, pokud skutečně jde po vbysunutí klapek u hornoplošníku čumák nahoru - že po vysunutí klapek se zvýrazní downwash efekt - a proto jde ocas diolůů a čumák nahoru.
Ale přijde mi to zrovna v souvislosti s klapkami přitažené za vlasy, tak mevím... Jiné vysvětlení mne ale nenapadá... Vás někoho jo? |
|