ANO! Tedy odvolávám své předchozí pochyby založené na teoretických trvzeních a potvrzuji, že to, co tu psal Ivoš, je fakt pravda, vyzkoušeno dnes za "skleníkových" podmínek. Takže:
- po zasunutí klapek (10°- 0 po startu) cesínka bez dalšího zásahu a opravy klopí na čumák
- po vysunutí klapek v ustáleném horizontáním letu (IAS 75 Kt) se nejprve trochu nahrbí (balooning) - a během 2-3 sekund skutečně zvedne čumák (začne zvedat - zvýší úhel náběhu).
Probral jsem to s přítomnými piloty a cessnovými intruktory:
- C-172 to tak skutečně dělá pokaždé, nebylo to jen v okmažik naší minizkoušky
- u C-172 nastává po vysunutí klapek zcela opačný pohyb, než co třeba dělá třeba Z-142
- C-172 se přitom chová úplně stejně jako ATR - to se po vysunutí klapek taky kopí na ocas - a rovnou s vysouváním klapek je proto údajně potřeba držet kolébku vyvážení - aspoň 2 sec (Whoop-whoop!)
- příčinou je nepochybně souhra více faktorů - nárůst vztlaku, zvýšení odporu nad osou tahu, změna "downwash", vůbec celkové spořádání atd. atd.
- na otázku co teda kdyby při tom překročila kritický úhel náběhu odpověděli, že pravděpodobně by nedošlo až k pádu, protože cessna je v principu velmi stabilní éro, proto před překročením kritického úhlu náběhu (pozvolném -klapky se vysunují pomalu) dojde po vzepnutí především k poklesu rychlosti (to je to, proč v tu chvíli člověk potlačí a vyvažuje na hlavu, často aniž by si to konkrétně uvědomoval - můj případ) - a pokud nepotlačíme, bude cessna na pkles rychlosti reagovat poklesem čumáku - a po několika hupech se srovná v nové stabilní poloze.... (to už jsme nezkoušeli, ale věřím tomu).
V zásadě tedy platí:
- reakce na vysunutí klapek je pro každé éro individuální
|
|