Jestli to nebude typem klapek...
Zrovna u Blaníka se klapky aní moc nenakopí dolů, ale jen vlastně vysunou dozadu a trochu poklesnou dolů (v těch kulisách - Fowlerovy klapky, nemýlím-li se) a tak nelze čekat stejný efekt, jako u klapek štěpných (odkliápěcí - DC-3, řada Z-26 atd.) anebo naopak jednoduchých klapek (Z.42, 43, část ultralightů) a kombinovaných klapek (C-152, 172, 182...) - kdy se jednak povysunou (ale bez slotu, který mají Fowlery), ale taky sklopí - jako jednoduchá klapka - případně jako "lopaty" až do funkce brzd. Pak je celkem zřejmé, že průběh změny vztlaku, rozložení vztlaku po tětivě (= klopivý moment) a odpor - budou mít u jednotlivých typů různé průběhy... Klopivý moment také jistě záleží na stupni vysunutí těch kterých klapek... |
|