Omlouvám se, že do toho také vstupuji a ještě tak pozdě, snažil jsem se pročíst všechny názory a přidám i svůj. Trochu mě totiž mrzí, že dost lidí FSku ve vztahu k realitě zavrhuje. Tak proč to celé teda děláme? Já myslel, že simulujeme realitu. Myslím si, že vyplňování letových plánů, znalost map, procedur, frazeologie v angličtině, dokonalá orientace v kokpitu, synchronizace rukou, nohou, komunikace a "štelování" všech ovladačů během provádění jednotlivých procedur, zautomatizování standardních úkonů atd... to jsou věci naprosto neznámé pro běžného smrtelníka, ale mnohdy i pro zběhlé VFR piloty nebo čerstvé absolventy ATPL. Když bych teda uvažoval tu smyšlenou situaci s přistáním, tak na žebříčku úspěšných "nepilotů" bych viděl na prvním místě právě FSmaniaka se zkušenosti s dopravním letadlem (FS add-on) a stovkama online odlétaných hodin, pak až možná rekreačního ULL příznivce a nakonec letušku nebo pasažéra.
To jen co se teorie a předpokladů pro zvládnutí dopravního letadla i třeba za pomoci někoho na vysílačce týče. Pochybuju totiž, že by někdo začal někde ve FL340 zachraňovat letadlo plné lidí tím, že vypne autopilota a posadí to ručně na nejbližší letište, jen proto, že umí řídit Ultralight.
Samozřejmě tu budou hrát roli další faktory, především vůbec ona kritická situace. Obávám se, že pokud by oba piloti „byli mimo“, bude to situace opravdu vážná (třeba rozbité čelní sklo apod.), pak je myslím mnohem těžší zorientovat se v panice, bez kyslíku, mrazu, podtlaku a já nevím v čem ještě, se do kokpitu vůbec dostat, zachovat klidnou hlavu, "odsunout" těla pilotů a usednout do křesla. To by nebyla žádná pohodička, kdy vás letuška šeptem a diskrétně při pití kávy poprosí, aby jste ji následovali. Už samotnej psychickej tlak, zodpovědnost apod. sehrají své role. V takových chvílích může i sebeostřílenější pilot menších letadel zkolabovat. Nejvíc by teda záleželo na člověku jako takovém, jeho chladnokrevnosti, přizpůsobivosti, učenlivosti a vrozeném talentu.
Pak mě trochu mrzí srovnání a připomínky FS pilotů se zkušeností z reálu. Nezlobte se, ale FS vidím pouze jako dokonalý simulátor letadel dopravních, za přispění profi add-omů, hardwareových doplňků typu berany, pedály, plyn. Páky… omline spojení s živými ATC s využitím hlasové komunikace a vnímání okolního trafficu.
Chápu, že když někdo "přestoupí" z FS do real ULL, tak si pak ztěžuje na zlozvyky typu nehybný krk a toporné čučení do přístrojů,.jiné řízení a jiné pocity z turbulencí apod. Ale už někdo přestoupil z FS na dopravní letadlo? Asi těžko, protože to nejde. Škoda. Možná bysme se divili...
|
|