Tak když už se tady ozývají i "offline" pajloti, tak se taky připojím. Mám v FSce nalétáno odhadem několik stovek hodin, na IVAO tuším cirka 80, za poslední půlrok řádově 150(fspax) a z toho na IVAO asi 5.
Na IVAO jsem začínal s turbíky non-rnav. Po úvodní nalejvárně od zkušeného pilota co si moje váhání na letišti zcela správně interpretoval jako neznalost jsem nějaký čas pravidelně po ČR online létal. Potíž byla jednoduchá - pořád jsem četl diskuze o online dnech v kombinaci s nároky na ATC a neschopnými piloty, takže jsem se za celou historii IVAO vlastně v online den nepřipojil (vyjma tuším jednoho eventu VA), protože jsem se na to necítil. Jenže létat po prázdné ČR a psát si na UNICOM mě postupně přestalo bavit. Pak jsme si kamarády udělali pár tour ve světe a IVAO využili čistě jako MP platformu. Několikrát jsem pak letěl i v zahraničí, a tam jsem měl s ATC skvělou zkušenost -> byly to poměrně exotické lokality, takže nezkušení řídící bez divize, ale byla to zábava a cenná zkušenost pro oba, já se díky tomu například naučil lépe číst mapy. S přechodem na dopraváky jsem si to chtěl raději pořádně osahat v offlinu a tam jsem již (za pomoci Radar Contactu) zůstal.
A přiznám se, že zatím nevidím důvod proč to měnit, nebo když už tak proč letět zrovna do/z ČR. Na online den se pořád necítím, vím že mám mezery, létání offline degradovalo původně již nejak zažitou frazeou, neumím G/A ani holding (nikdy se mi nestalo že bych to potřeboval a cílený nácvik v offlinu jaksi nejde, protože nevím jak to má správně vypadat). A mimo online den, kdykoliv mě to napadlo se podívat, tak byla tma, nebo tam byl někdo z lidí u kterých se dalo očekávat že to schytam za špatnou rychlost tuhle, neznalost notamu tamhle, o možné chybě v důsledku nedostatku drillu nemluvě.
Rozhodně nejsem 13-ti letý klučík co si včera koupil FSku a dneska chce lítat na "fajn mulťáku", nemám problém zaletět na ruku NDB (bez DME) přiblížení tak že se z mlhy vynořím přesně před prahem dráhy, ale taky nejsem (a bohužel asi ani nebudu) pilot nebo atc, narozdíl od mnoha členů CZ divize. FSku mám jako zábavu a současně jako náhražku skutečného létání, na které prostě nemám dostatek času a peněz, protože v životě mám jiné priority. A pokud mám z IVAO pocit (a myslím že oprávněný) že se jedná spíš o free simulátor pro lidi od fochu, než pro decentně dedikované fandy letectví (co ale mají zároveň klidně 3-4 další obdobná hobby), tak holt budu v klidu dál létat offline. Pro mě je to koníček a v první řadě mě to musí bavit, jinak nemá sebemenší smysl k tomu sedat.
A teď to klíčové, co jsem tím chtěl říct. V době kdy jsem na IVAO začínal tak šlo právě o tu dobu kritizovaných "lehkých mravů", o nával nezkušených nováčků. A to byla taky jediná doba, kdy se mi na IVAO skutečně líbilo a dával jsem tomu čas i snahu. A myslím, že v tom nejsem osamocen, a že se to samé objevuje i na straně ATC. Prostě mi přijde lepší, když budu třeba na h/p stát o pár minut déle protože nezkušený atc povoluje letadla o 800 ft výškových (za předchozím) později, a když si budu muset říct o sid či initial hdg sám protože na to vyplašený gnd zapoměl, než když budu čučet na prázdné stanoviště, prázdný h/p na kterém ani nemusím psát na unicom protože v dosahu 100nm není jediné letadlo, popřípadě jsem byl jebán za nesprávnou výšku v fp protože neznám předpisy dané oblasti.
A klidně mě kamenujte.
|
|