No daleko od dosažení kapacitního maxima rozhodně jsme, to souhlas. Ale to neznamená, že se nic neděje, nebo že to nejde. Prostě to jen jde pomalu - rozvedu víc právě na tebou zmiňovaném příkladu.
Jinak k té poloze letadla - to, že víte svoji polohu na metry je moc hezké, ale jednak ve zvduchu nejste sami - krom vás je tam také fůra obstarožnějších mašin, které jsou rádi, že mají na palubě třeba jen IRS a po půlhodině letu je u nich 1NM žádná míra. Druhak by také by bylo fajn, kdybyste byli schopni nejen přesně říct, kde teď jste, ale taky s nějakou jistotu být tam, kde by vás řídící pro ten menší rozstup potřeboval. Když se loni přecházelo v Praze na P-RNAV, tak bylo přes 40% letadel neschopno RNP-1. A u takového letadla je k ničemu vědět přesně, kde je, když nemáš jistotu, že za pět minut, až se budou míjet, nebude o dvě míle jinde než ho potřebuješ.
A až teda budete všichni umět přesně znát svoji polohu a budete umět zalétnout to, co se po vás chce, tak se bude muset aplikovat nějaký způsob (datalink?) jak k vám tu trať, co vám zajistí rozstup vlastně dostat. Protože letíte nějakých 6-7NM za minutu a průměrná relace mezi pilotem a ATC trvá 20s a radiofonie umožňuje maximálně tak předávat kurzy a ještě s kdovíjakou přesností. A v těchle rychlostech, reakčních dobách a přesnostech je stávajících 5NM (případně 3, kde lítaj éra pomalejc a jsou přesnější radary) zcela na místě. Takže až si řídící za monitorem bude moct naklikat nekonfligktní trať, ta se vám sama nahraje do éra a to bude garantovat její přesné zaletění, potom se budeme moct začít bavit o snížených rozstupech.
Výhledově u nás? Můj skromný odhad (na základě AICů, které na toto téma čas od času vycházejí) je, že za pět let na to bude HW vybavení a začnou se tvořit postupy. Pokud budou provozovatelé ochotni srovnatelným způsobem investovat do svých technologií. A to v ČR, která je myslím, co se technologií na poli ATS docela na světové špičce.
Takže neříkám, že to nejde. Jde to. A kupodivu docela rychle, nicméně nejde to urychlit příliš a složky ŘLP rozhodně nejsou ty, které by to vehementně blokovaly. |
|