To je poměrně zajímavý slyšet, že jako ATC jste na to nasraný (my jako letci totiž taky), já to doposud bral jako snahu Eurocontrolu o ulehčení práce ATC a zamezení přeplňování sektorů sousedních s tím, kterým byl let plánovaný.
Experti na to jsou teď "trucující" španěláci, ti už asi tak půl roku nedávají directy, létá se po tratích vč. SID/STAR jak za dob krále klacka, a změnu hladiny proti plánu neakceptují, odvolávaje se na doporučení Eurocontrolu z jara letošního roku.
Osobně bych s tímhle přístupem neměl problém, kdyby:
-se zrušil systém tratí tak, jak jej známe a zavedl se free-routing, jako má část USA, Irsko a v podstatě i Portugalsko
-bylo možno měnit FL v plánku na poslední chvíli před EOBT, řekněme 5-10min, podle aktuální váhy letadla a podmínek
-zrušily se koordinační dohody, způsobující nutnost začít klesat dlouho před T/D, tedy značně neekonomicky.
Pak bych s velkou radostí létal v téměř naprostém souladu s FPL, neboť by již byla trať optimální a nebylo by dále co optimalizovat. Ono paradoxně letět přílet po STAR bez directů má také něco do sebe, lze si udělat krásně rozpočet na volnoběh. Ale to musí mít příletové tratě příhodný tvar, ne hady jako ve frankfurtu, Mnichově a vlastně už i v Praze |
|