Tak dobře, po lopatě, ať nejsem za úhoře...
TCAS vydává vertikální radu k vyhnutí na základě informace z módu C nebo S vysílaného druhým letadlem a doby mezi dotazem a získáním odpovědi. Tyto informace jsou dostatečné na to, aby perfektně sloužily k tomu, k čemu mají sloužit - tedy k rozhodutí zda a jak rychle stoupat či klesat v okamžiku, kdy bezprostředně hrozí srážka. Při výpočtu se vůbec neuvažuje poloha druhého letadla - TCAS tedy "neví" kde to letadlo je. V úvahu se bere čas do srážky, změny v rychlosti odpovědí, výška a případné signalizace jak reaguje druhý TCAS a to stačí na vydání dobré rady k vyhnutí. TCAS to tedy ani vědět nemusí.
Nicméně vedlejším produktem mechanismu získávání informace je, že z výše uvedených informací lze odvodit vzdálenost a směr k cíli. Tahle informace se zobrazuje pilotovi na obrazovce a slouží k tomu, aby ve chvíli kdy už dojde k "TA" nebo "RA" tušil, kterým směrem se má podívat z okna a očekávat to letadlo. V žádném případě ovšem pilot NESMÍ tuhle informaci použít k jakýmkoliv manévrům do strany - tím by celý systém výpočtu úspěšně zlikvidoval a mohl letadla přivést do sebe. A stejně tak ho NESMÍ používat k tomu aby si sám zajišťoval rozstupy jinak než to chce ATC - protože ten výpočet (narozdíl od ATCho přesného radaru) je pouze orientační a na větší vzdálenosti (pár mil a více) není příliš přesný - záleží na okolnostech, nicméně letadla mohou na obrazovce skákat sem a tam klidně i o celou míli.
Co se týká A.J.S., tak nevšiml jsem si, že by říkal že není nepřesný, přímo naopak, viz: http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=303916&lan=0
A do třetice všeho dobrého - když už tady nařkáváš z uhořovitosti - neodpověděl jsi na můj dotaz, zdali by jsi stál za kapitánem, který létá na GS místo IAS. To je totiž podobně nesmyslné používání přístrojů jako když si pilot sám dělá rozstupy podle TCASu. |
|