S touhle frází jsi trefil hřebíček na hlavičku, byl to před lety velký problém v Londýně. Přesně tahle hláška se tam velice často objevovala při odletu, kdy se letadlo poměrně dlouho kvůli koordinaci s ostatními letišti v oblasi drželo poměrně nízko (4,5,6000ft, často v závislosti na letišti, odkud se letí). ATC pak poměrně často dávalo instrukci "No ATC Speed Restrictions" (čímž myslelo že mu to je jedno, ale předpokládá dodržení limitu 250/100), ale každý si to vyložil jinak.
Jeden to rozjel na 250kts, protože je přeci pod FL100 a není si jist, v jaké třídě vzdušného prostoru se nachází (A,B,C nemají požadavek 250 pod 100).
Druhý to rozjel taky na 250, ale proto, že SOP jeho company vyžaduje, že není-li přímo nařízená konkrétní hodnota ATC, tak nesmí pod FL100 létat nad 250kts tak jako tak (střety s ptáky a podobné důvody)
Třetí to rozjel na 265, protože nejedno letadlo má pod určitou výšku limitovanou rychlost (kupříkladu 270, to je přímo omezení výrobce)
Čtvrtý letěl 280, protože to je tak akorát, ani moc, ani málo
A pátý to kalil 320, protože ATC přeci chce, aby z oblasti Londýna co nejrychleji vypadli.
No a pak se tam začali dohánět...Asi před čtyřmi lety začalo tedy v oblasti Londýna platit, že pod FL100 je maximální rychlost 250 ať se děje co se děje. Ono totiž upřímně řečeno, v máločem existuje v komunikaci tolik otazníků jako ohledně rychlostí, osobně preferuji buď žádné instrukce, pilot si řídí rychlost sám podle předem určených pravidel (většina letišť má v textové části dokumentace uvedeno, že při vektorování do LOC vyžadují (kupříkladu) 220kts, po usazení v LOC 180, na G/S 160 do 4DME, dále Vapp), anebo zcela jasný speed control, jako třeba na příletu ve zmíněném Londýně. Tam se ale nestane, že by ATC na rychlost jaksi zapomnělo.
To je totiž poměrně častý problém spousty letišť včetně Prahy. ATC dá letounu rychlost, a tím to hasne. A posádka jen může dumat, do kdy jí chce držet. Teorie jsou na to různé, jedna říká, že do vydání příští instrukce, jiná, že do přechodu na další stanoviště, jiná, že dokud to řídící (třeba i následný) nepřebije jinou rychlostní instrukcí, další teorie říká, že to má být "as long as possible" a když už to nejde (blíží se G/S), tak sám začít brzdit... Kolika řídících jsem se na to ptal, tolika odpovědí jsem se dočkal. |
|