Pointa ohledně rychlosti pod FL100 je podobná jako v případě silniční dopravy a policajta. Když jsem před lety dělal řidičák, říkali nám, že v kurzu před námi byla dívka, které při zkoušce policista (tehdy to ještě dělali cajti, ne inspektoři jako dneska) řekl, ať teďka zahne doleva (byl tam zákaz odbočení). Děvče briskně vjelo do protisměru, policista jí řekl, ať zastaví, že zkouška je u konce, ať přijde znovu. Děvče, zcela bez zaváhání, odpovědělo, že instrukce příslušníka policie jsou nadřazeny dopravnímu značení. Polda polkl na sucho, zblednul, a zkoušku jí dal...
Proto si zpousta lidí myslí, že když ATC řekne "no speed restriction", zbavuje tím letadlo povinnosti dodržet předpisem dané rychlostní omezení. To je však omyl. Řídící není (naštěstí) policajt. Problém je však násobený tím, že pilot letadla letícího IFR v 90% případů neví (ani nemůže vědět), v prosotru jaké třídy se nachází. To vím třeba v Praze,kterou znám, či na některých dalších letištích, kde je to přímo napsané.
Bohužel už jenom to, co tu napsal N.G.: "No speed restriction=no speed limit=normal speed=speed is yours=speed at own decretion=high speed approved nic dalšího jsem snad neslyšel a vše znamená leť si jakou rychlostí chceš klidně až na finále", skutečně už při zběžném čtení instrukcí evokuje trochu jiný význam u každé jednotlivé fráze, a zároveň to trochu v lidech evokuje toho policajta, který je na dálnici a říká "jeď si rychle jak chceš" Regulovčik skazál, što vazmóžno pělnyj gaz.
Skutečně nejlepší z tohohle pohledu je Markym uvedené Londýnské "No ATC speed restriction", protože to zcela jasně dává, že ze strany ATC to je jedno. Nikoliv však z pohledu předpisu.
Aby toho nebylo málo, tak je tu ale jedna věc, kterou se to hodně zamotává. Jsou totiž letiště, kde je v textové části napsáno, že platí rychlostní limit 250kts pod FL 100, ale že řídící může povolit jeho nedodržení. Ovšem bavíme se o prostoru třídy D, kde limit je dán předpisem. A otázka zní, nepíšou tedy v místním AIPu blbost a neumožňují něco, co vlastně ani umožnit nesmějí? |
|