FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 24. 11. 2024, svátek má Emílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
No speed restrictions - Bez rychlostního omezení Jeden příspěvek | Celý strom
No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   2. 6. 2009 / 22:43
FSPilot   
Tak kolega se mě ptal a já nevím (nic nového), ale myslím si (jako obvykle ):

1) Pokud řídící vysloví frázi "no speed restrictions", může to znamenat:

a) Při přiblížení na letiště s rychlostními omezeními (v ČR je to LKPR a má na 230kt a pak na 210kt), kdy letadlo letí v tomto prostoru, že smí porušit tato omezení a letět rychleji, avšak nesmí porušit standardy ICAO, tzn. pod FL100 max. 250 KIAS?

b) Smí letadlo porušit pouze rychlostní omezení dané mísními postupy a zároveň může porušit obecné omezení 250KIAS pod FL100?

c) ATC pouze ruší předešlé vydání příkazů pro udržení konkrétní rychlosti (např. z důvodu jiného provozu apod.)?

2) A s tímto souvisí otázka č.2, a to fráze "Speed is your's", znamená, že:

a) fráze se stejným významem, jako "no speed restrictions" a není oficiální?

b) nebo má jiný význam a v tom případě by se nabízelo, že "no speed restrictions" znamená, že pilot může letět rychleji a fráze "speed is your's" bude, že může rychleji, nebo pomaleji (ale tohle mi příjde nepravděpodobné)?

3) A poslední otázka související s rychlostmi je o frázi "High speed approved". Při obdržení této zprávy to znamená, že:

a) letadlo může porušit jakékoliv rychlostní omezení, včetně ICAO standardů (do rychlosti zvuku) i pod FL100?

b) může letadlo porušit jen rychlostní omezení dané místními postupy?

Za odpovědi předem díky
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 07:27
Teflon_490   
Podle mne, Marky jiste opravi


1.) B
2.) tohle je podle mne zruseni predesle restrikce na rychlost, at uz zpomaleni nebo zrychleni, s tim, ze pilot si muze kontrolovat rychlost jak potrebuje s dodrzenim maximalek na danem useku trati.
3.) podle mne jen jinak receno "no speed restriction"

btw. jaky je rozdil mezi "porušit pouze rychlostní omezení dané mísními postupy" a "porušit jakékoliv rychlostní omezení, včetně ICAO standardů"?

A v Praze mas SLP1 ne 230kts ale 250kts.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 08:20
N.G.
No speed restriction=no speed limit=normal speed=speed is yours=speed at own decretion=high speed approved nic dalšího jsem snad neslyšel a vše znamená leť si jakou rychlostí chceš klidně až na finále

jen je rozdíl mezi high speed approved a continue high speed
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 08:36
Teflon_490   
Jasny, 2. je vicemene tak jak sem myslel, jen mne nenapadlo u 3. to, ze ridici potrebuje prave tu zvysenou rychlost. Jeste pak taky tusim muze byt slyset "high speed appreciated".
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 10:07
Marky Parky   
"místní postupy" jsou např. SLP body v Praze či omezení na IAFech.
"ICAO standardy" tazatel asi myslel omezení vyplývající z třídy vzdušného prostoru, i když i tady hovořit o "standardu" úplně nejde, protože těch 250kts pod FL100 co se nejčastěji zmiňuje je ze strany ICAO pouze doporučení a různé státy se k tomu staví různě.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 08:20
turbík
1) Pokud řídící vysloví frázi "no speed restrictions", znamena to:
že pilot může letět jakkoli...pomalu nebo rychle - bez omezeni je to pouze na nem
2)Toto je fraze ktera znamena to stejne.Neni podle frazeologie ale je velmi oblibena Vypada to svetacky...)Casto se pouziva pokud byla predchozim pracovistem (arrival) nejaka rychlost narizena a ja,jako director,ji uz nepotrebuju.. Ale muze se pouzit kdykoli ve stejnem kontextu jako frazeologicke no speed res.
3)Zase neni to podle frazeologie,ale touto frazi pilotovi naznacujeme ze bychom byli radi kdyby letel rychle a ne pomalu.Fraze no speed res. totiz automaticky neznamena ze pilot poleti rychle.Jeste spis se rika "High speed appreciated" nebo "Keep high speed".Temahle frazema opravdu zduraznujeme ,aby letel rychle a zbytecne nezpomaloval.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 09:29
kutak
ještě by mě zajímalo, když letí IFR v Echo tam mu můžete taky povolit víc jak 250kt nebo ne?
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 10:03
Marky Parky   
Formálně sice řídící může, ale dělat by to neměl. Tam totiž nejde (narozdíl od výše zmiňovaných příkladu na LKPR) o rychlostní limity kvůli toku nebo sekvenci. Rychlost omezuje, protože si letadla zajišťují rozstupy od VFR samy, tak aby měli čas.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:49
kutak
jj pravě proto mě to zajímalo, jestli todle rychlostní omezení má i tenhle smysl
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 10:05
Marky Parky   
K těm zmiňovaným vysvětlením, co tu zazněly, tak ještě je někdy možné zaslechnout (spíš v cizině) "No ATC Speed restrictions". A to pak má význam 1-c (tedy ruší to omezení rychlosti vydané stanovištěm ATS ale neruší to omezení vycházející z místních postupů).
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 11:12
A.J.Scandall   
S touhle frází jsi trefil hřebíček na hlavičku, byl to před lety velký problém v Londýně. Přesně tahle hláška se tam velice často objevovala při odletu, kdy se letadlo poměrně dlouho kvůli koordinaci s ostatními letišti v oblasi drželo poměrně nízko (4,5,6000ft, často v závislosti na letišti, odkud se letí). ATC pak poměrně často dávalo instrukci "No ATC Speed Restrictions" (čímž myslelo že mu to je jedno, ale předpokládá dodržení limitu 250/100), ale každý si to vyložil jinak.

Jeden to rozjel na 250kts, protože je přeci pod FL100 a není si jist, v jaké třídě vzdušného prostoru se nachází (A,B,C nemají požadavek 250 pod 100).

Druhý to rozjel taky na 250, ale proto, že SOP jeho company vyžaduje, že není-li přímo nařízená konkrétní hodnota ATC, tak nesmí pod FL100 létat nad 250kts tak jako tak (střety s ptáky a podobné důvody)

Třetí to rozjel na 265, protože nejedno letadlo má pod určitou výšku limitovanou rychlost (kupříkladu 270, to je přímo omezení výrobce)

Čtvrtý letěl 280, protože to je tak akorát, ani moc, ani málo

A pátý to kalil 320, protože ATC přeci chce, aby z oblasti Londýna co nejrychleji vypadli.

No a pak se tam začali dohánět...Asi před čtyřmi lety začalo tedy v oblasti Londýna platit, že pod FL100 je maximální rychlost 250 ať se děje co se děje. Ono totiž upřímně řečeno, v máločem existuje v komunikaci tolik otazníků jako ohledně rychlostí, osobně preferuji buď žádné instrukce, pilot si řídí rychlost sám podle předem určených pravidel (většina letišť má v textové části dokumentace uvedeno, že při vektorování do LOC vyžadují (kupříkladu) 220kts, po usazení v LOC 180, na G/S 160 do 4DME, dále Vapp), anebo zcela jasný speed control, jako třeba na příletu ve zmíněném Londýně. Tam se ale nestane, že by ATC na rychlost jaksi zapomnělo.

To je totiž poměrně častý problém spousty letišť včetně Prahy. ATC dá letounu rychlost, a tím to hasne. A posádka jen může dumat, do kdy jí chce držet. Teorie jsou na to různé, jedna říká, že do vydání příští instrukce, jiná, že do přechodu na další stanoviště, jiná, že dokud to řídící (třeba i následný) nepřebije jinou rychlostní instrukcí, další teorie říká, že to má být "as long as possible" a když už to nejde (blíží se G/S), tak sám začít brzdit... Kolika řídících jsem se na to ptal, tolika odpovědí jsem se dočkal.
 2x  

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 11:18
Tragédie v JRD
ono to co pises , je svym zpusobem smutny... ale kdyz jsem to cetl, tak jsem se nemohl nesmat.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 11:42
A.J.Scandall   
Pointa ohledně rychlosti pod FL100 je podobná jako v případě silniční dopravy a policajta. Když jsem před lety dělal řidičák, říkali nám, že v kurzu před námi byla dívka, které při zkoušce policista (tehdy to ještě dělali cajti, ne inspektoři jako dneska) řekl, ať teďka zahne doleva (byl tam zákaz odbočení). Děvče briskně vjelo do protisměru, policista jí řekl, ať zastaví, že zkouška je u konce, ať přijde znovu. Děvče, zcela bez zaváhání, odpovědělo, že instrukce příslušníka policie jsou nadřazeny dopravnímu značení. Polda polkl na sucho, zblednul, a zkoušku jí dal...

Proto si zpousta lidí myslí, že když ATC řekne "no speed restriction", zbavuje tím letadlo povinnosti dodržet předpisem dané rychlostní omezení. To je však omyl. Řídící není (naštěstí) policajt. Problém je však násobený tím, že pilot letadla letícího IFR v 90% případů neví (ani nemůže vědět), v prosotru jaké třídy se nachází. To vím třeba v Praze,kterou znám, či na některých dalších letištích, kde je to přímo napsané.

Bohužel už jenom to, co tu napsal N.G.: "No speed restriction=no speed limit=normal speed=speed is yours=speed at own decretion=high speed approved nic dalšího jsem snad neslyšel a vše znamená leť si jakou rychlostí chceš klidně až na finále", skutečně už při zběžném čtení instrukcí evokuje trochu jiný význam u každé jednotlivé fráze, a zároveň to trochu v lidech evokuje toho policajta, který je na dálnici a říká "jeď si rychle jak chceš" Regulovčik skazál, što vazmóžno pělnyj gaz.

Skutečně nejlepší z tohohle pohledu je Markym uvedené Londýnské "No ATC speed restriction", protože to zcela jasně dává, že ze strany ATC to je jedno. Nikoliv však z pohledu předpisu.

Aby toho nebylo málo, tak je tu ale jedna věc, kterou se to hodně zamotává. Jsou totiž letiště, kde je v textové části napsáno, že platí rychlostní limit 250kts pod FL 100, ale že řídící může povolit jeho nedodržení. Ovšem bavíme se o prostoru třídy D, kde limit je dán předpisem. A otázka zní, nepíšou tedy v místním AIPu blbost a neumožňují něco, co vlastně ani umožnit nesmějí?
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:09
N.G.
když se budeme bavit o oblasti kde se samozřejmě nepoužívají všechny tito fráze tak splatí na 100 pro ať letí jak chce když vezmeme přiblížení znamená to letět podle econ nebo policy jak kdo chce a všichni už máme přehled o společnostech a letadlech tak víš co můžeš očekávat a když to nepůjde vždy mu mužů nějakou rychlost dat.takže si myslím že není pilot který by příkaz pochopil špatně.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:13
Marky Parky   
Tohle už je trochu na rozbor z vyšší dívčí. Predesílám úvodem tři věci:

1) rozebírám spíš praktickou než formální stránku věci, pže AFAIK formální stránka tohoto problému (aspoň u nás) neexistuje
2) ač rozebírám praktickou stránku věci, je mi jasné, že níže uvedené úvahy jsou provozně nepoužitelné. Jde mi spíš o ilustrační rozbor problému
3) je to můj názor + několika kolegů kolem mě - tzn. nutně nemusí být pravda - ale zdá se mi to logické. Pokud budu mít víc času, zkusím to rozebrat s nějakým instruktorem.

Jak jsem psal jinde v tomhle vlákně, tak omezení rychlosti pro IFR ve třídě D a horší pod FL100 má zcela jiný účel, než "provozní" limity a to zajištění bezpečnosti letu, protože pilot si sám zajišťuje rozstupy od jiných (VFR) letadel. Pokud pilot letí rychleji než 250kts formálně tedy není schopen si sám rozstupy zajistit. Prakticky často chopen je, protože ta rychlost je vázaná na VMC a pokud budou podmínky lepší než minimum pro VMC nad FL100, tak se prostor nad a pod FL100 už nijak prakticky neliší.

Z toho vyplývá, že z pohledu potenciálního VFR provozu, který se pohybuje kolem můžeme situaci rozebrat na tři následující situace:

a) není schopen dodržovat VMC - v tu chvíli by ale žádný VFR provoz být ve vzduchu neměl
b) je schopen dodržovat VMC, ale podmínky jsou horší než minima VMC nad FL100
c) je schopen dodržovat VMC a podmínky jsou lepší než minima VMC nad FL100

Body a) a c) se zdají být jasné. U a) nehrozí, že by se IFR s VFRem potkal, takže bychom mohli usoudit, že let rychlostí větší než 250kts není problém. U bodu c) je situace naopak stejná jako nad FL100, kde se letadla také musí ve vyšších rychlostech vyhnout sama, takže zde by také problém být nemel.

Problém nastává v bodě b). A teď co s tím? IMHO ATC ve chvíli, kdy dá "no speed limit" nebo nařídí konkrétní rychlost vyšší než 250kts letadlu pod FL100 ve třídě D, přebírá na sebe odpovědnost za zajištění rozstupů. Protože ve třídě D má veškerý provoz na spojení a podléhá ATC povolení, tak by to pro něj neměl být problém a teoreticky to možné je. Do téhle logiky můžeme zahrnout i body a) a c) - dosáhneme pouze většího stupně bezpečnosti. A tohle bych viděl také jako odpověď na Scandallův dotaz - pokud ATC výslovně nařídí vyšší rychlost než 250kts nebo je někde výslovně uvedeno, že "no speed limit" znamená i zrušení tohoto limitu, a je to ve třídě "D", pak v tom není problém, protože ATC má prostředky na to, aby bezpečnost zůstala zajištěna.

Přesto bych, jako pilot (hypoteticky, ty čudly se kterýma létám nedají ani 250km/h natož kts nepřekračoval 250kts pokud bych výslovně neměl potvrzeno od ATC, nebo tím zmiňovaným AIPem, že můžu - přestože se mi mé zdůvodnění zdá logické, letmým průzkumem mezi kolegy jsem (bohužel) zjistil, že někteří si tuhle souvislost neuvědomují.

Horší je to ve třídě E - tam ATC tyhle prostředky nemá (může se tam pohybovat VFR bez spojení a nepodléhá letovým povolením), nemůže převzít zodpovědnost za zajištění rozstupu a IMHO by v žádném případě ATC neměl v takové situaci vyšší rychlost povolovat. Sice bychom mohli vést debatu na téma, že situace a) a c) by se stále daly zkousnout, ale ve skutečnosit ani pilot ani ATC nemají žádnou praktickou možnost potvrdit si, která z námi rozebíraných variant nastává - i když je třeba letišti CAVOK, může být o par mil dál čelo fronty, za kterým jsou zcela jiné podmínky.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 11:23
FSPilot   
To jo no... to mi připomíná můj první let s bulíkem na IVAO (sory, že do toho pletu virtuál ) a tam jsem dostal instrukci "maximum approach speed", což mě tehdy vyvedlo z míry a dělal jsem kvůli tomu go-around.

Když už se tu trošku mluví o těch rychlostech, co je vlastně z pohledu ATC a co z pohledu pilota "maximum/minimum approach speed"?

Z pohledu ATC zase ze zkušeností z IVAO vím, že při ATC potřebuje to dané éro co nejrychleji na zemi/zpomalit, aby udržel mezeru a plynulost chodu letového provozu...

A z pohledu pilota?
Minimum si dokážu představit, ale maximum? To se vytáhnou poslední stupně klapek až na cca 4nm a i tak se to žene ne na Vref, ale někde kousek pod spped limit na klapky?
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 11:31
A.J.Scandall   
Z pohledu letadla? Maximum approach speed je blbost. Minimum approach speed je blbost. Je buď Approach speed, nebo minimum clean speed (s čistým křídlem, bez klapek), nebo maximum speed.

To, proč ATC říká "reduce to minimum approach speed" si vysvětluju, že chce dá dát důraz na deceleraci.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 11:54
pseudoMates
Co ti na minimum approach speed přijde blbost..?
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 12:02
A.J.Scandall   
Z pohledu letadla existuje pro danou váhu, mechanizaci křídla a meteorologické podmínky jen jedna jediná Apprach speed (která se u různých letadel může nazývat různě, Vref, Vref+correction, Vapp). Nic jako Minimum Approach speed z tohohle pohledu neexistuje.

Což je ovšem jen akademická diskuze, každý letec pochopí, co se tím myslí.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 12:55
Teflon_490   
Ja sem az doted "minimum approach speed" chapal tak, ze standardne se pristava na 30Flaps a urcitou rychlost, a pokud minimum, tak dam 40Flaps a mam jeste nizsi rychlost. Proc by to nemohlo byt? Pak by to smysl melo, ne?
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:37
FSPilot   
U bulíka se 40°klapek používá méně .. buď u krátkých drah, nebo podmínek, které si to vyžadují (namrzlá dráha apod.), což teoreticky souvisí s tou krátkou dráhou a nebo při autolandu. Tam se létá na 40 zpravidla (podle toho, co jsem se bavil s instruktorem z bulíků)
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:45
Teflon_490   
A psal sem snad neco jineho? Prave proto tam vznika jeste prostor na to zpomalit vic nez na standard 30°Flaps, kdyz je to potreba, a tam by se fraze "minimum approach speed" podle mne prave hodila.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:52
A.J.Scandall   
Ten rozdíl je u většiny letadel celkem zanedbatelných pár knotíků... osobně jsem kvůli ekonomice provozu a hluku na 737-500 používal klapky 40 jen při CAT III (to je nařízené)
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:53
Teflon_490   
No, tak na 738 PMDG to dela bezne i 10kts, ale jak je to blizko realu netusim.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:59
A.J.Scandall   
Však na 738 se naopak skoro vždycky používají klapky 40.

Ale ať tak nebo tak, otázka fráze Minimum Approach speed nemá s polohou klapek nic společného. V téhle fázi letu by ses už navíc vůbec neměl vrtat v přepočítávání Vref
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 14:02
Teflon_490   
Aha, ja mel za to, ze i 738 to vetsinou litaji na 30, dobre vedet.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 14:05
A.J.Scandall   
Lehký jo, ale naložený (což jsou většinou) na čtyřicíkty. Ale nelítal jsem to, mám to jen z doslechu
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:52
FSPilot   
To těžko říct, jeslti vysouvají další stupeň, nebo jen zpomalí éro...ale proč ne, žejo
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:54
Teflon_490   
No zpomalit bez vysunuti klapek by te dostalo nebezpecne k nebo pod Vref, takze urcite s klapkama, ne?
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:58
FSPilot   
Jak psal Scandall, není to zas takový rozdíl. Na PIC to je rozdíl fakt malinký, neřeknu přesně kolik, ale moc to není
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 14:03
Teflon_490   
Pak tedy timto fraze "minimum approach speed" ztraci vyznam, a lepsi a vystiznejsi je "reduce to final app speed".
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 14:05
FSPilot   
No, prakticky je to víceméně skoro jedno, žejo Ale asi záleží na typu letadla
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 11:58
Marky Parky   
"Reduce to minimum approach speed" není blbost ale regulérní fráze ze 4444 s poměrně přesným významem. Když ty tvoje příklady (krom maximum...) rozeberu, tak:

"Minimum clean" od ATC čekej tam, kde tě chce zbrzdit, ale je mu relativně jedno jak moc a nechce tě trápit s mechanizací.

"Approach speed" od ATC čekej někde na středním přiblížení, kde už jsi v sekvenci a ATC tě potřebuje zbrzdit kvůli letadlům před tebou na rychlost, kterou normálně máš na konečném přiblížení. Tedy volně parafrázováno "brzdi už teď na to, na co bys běžně brzdil až na konečném přiblížení".

"Minimum approach speed" od ATC uslyšíš na konečném přiblížení, kde tě kvůli provozům před tebou chce zbrzdit ještě víc, než bys normálně letěl na konečném přiblížení Tedy volně parafrázováno "brzdi co to jde pouze s ohledem na bezpečnost a zdárné dokončení přiblížení".
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 12:03
A.J.Scandall   
Jasně, ale já jsem to říkal z pohledu letadla. Tam skutečně něco jako Minimum Approach speed neexistuje
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 12:37
FSPilot   
Takže hláška "maximum approach speed" je další z mnoha neduh IVAO, které je třeba co nejrychleji zapomenout? - Ok, smazáno

V případě, že letím někde na příletové trati, od ATC můžu dostat mimo předtím zmíněné fráze "minimum clean speed" - a a pro letadlo to znamená, nevytahovat mechanizaci a stáhnout to na (u bulíka 737 je clean 210KIAS, nevím jaká je minimum) a tak se placatit až kam až na FAF nebo dokud mi ATC nedá jiný příkaz?

Approach speed je viceméně jasné - vytáhnu mechanizaci, popř. i podvozek, je-li to nutné a šinu si to např. 130 KIAS (Vref+corr.?)

Minimum je nasné...

Takže podle toho, co jsem se dozvěděl, urychlovat letadlo při přiblížení (myslím střední nebo konečná fáze přiblížení) je nesmysl?
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 12:44
A.J.Scandall   
Z pohledu letadla je výrazné zrychlování na přiblížení po předchozí deceleraci skutečně nesmysl. Ovšem to nebrání kupříkladu italským řídícím takovéhle nesmysly vydávat. Kupříkladu jednou v Římě po nás na 40-té míli od letiště v hladině asi 120 chtěl "final approach speed", tak jsme se zeptali, zda jako opravdu chce 135kts, načež odpověděl že ne, že mu stačí 190(!). Jindy nám dal před FAFem "minimum apprach speed", což už jsme bez řečí udělali, to není nic neobvyklého. Ledva jsme se ale stabilizovali, tak asi na 8-mé míli říkal "increase speed to 180kts". Což jsem tedy odmítl.

Jenže to je Itálie, kapitola sama pro sebe...
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:23
Marky Parky   
Rozhodně to není neduh IVAO - je to fráze, která ve 4444 existuje, AFAIK má přesný význam a běžně se používá. Spíš mám obavu, že tady jde trochu jedno z (bohužel mnoha) nedorozumění mezi různými leteckými složkami (zde piloti vs řídící) z pohledu používané terminologie. Zkusím ještě jednou hodit konkrétní ilustrační příklad:

Na LKPR standardně platí následující postup - od SPL2 nebo poslední zatáčky mají letadla držet 210+/-10 kts a to až do 12NM. Pak mají sami zbrzdit na 160+/-10kts a na těch pokračovat až na OM nebo 4NM.

Pokud řídící letadlu na 10 majli řekne "reduce to minimum approach speed", tak to znamená, že pilot má těch 130+/-autobus (podle toho co je ta rychlost) zabrzdit hned a nemá pokračovat těch 160, které by tam měl normálně.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:44
Teflon_490   
Podle mne ten neduh bylo "maximum approach speed", ne minimum.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:49
A.J.Scandall   
Asi jo, asi to opravdu bude dáno tím, jak se to vnímá u řídících a jak u pilotů. Jiný pohled má předpis L4444 či možná 8168, jiný pohled má letová příručka.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:51
FSPilot   
Neduha IVAO jsem myslel toto "maximum approach speed" je další z mnoha neduh IVAO

Ale jinak mnohokrát děkuju za vyčerpávající příspěvky. A tahle odpověď je taky odpověĎ Takže jak dostanu minimum approach spd, tak se potácím na minimálce od chvíle, kde mi bylo oznámeno až na zem, pokud mi nebude řečeno jinak (opakuju to záměrně, aby se případně přišlo na to, že to chápu špatně )
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 11:53
A.J.Scandall   
Tady je odkaz na ten Londýn s nyní již permanentním limitem 250 pod 100

http://www.ifalpa.org/downloads/Level1/Safety%20Bulletins/2007/07SAB13%20-%20250kts%20below%20FL100%20limit%20in%20London%20TMA.pdf
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 12:42
Medcin
...Teorie jsou na to různé, jedna říká, že do vydání příští instrukce, jiná, že do přechodu na další stanoviště, jiná, že dokud to řídící (třeba i následný) nepřebije jinou rychlostní instrukcí, další teorie říká, že to má být "as long as possible" a když už to nejde (blíží se G/S), tak sám začít brzdit...

Jsem pro variantu jedna. Rychlost udržovat přes app, t/d, twy až ke gejtu.

 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 12:49
miskinh
A v případě třetího letadla, které jsi zmínil, tedy má pod určitou výšku limitovanou rychlost (kupříkladu 270) je to v současné době (třeba právě v tom Londýně) jak? To dostává nějakou výjimku z 250/100?
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 12:54
A.J.Scandall   
Ne, těch 270, to je limitovaná maximálka. 250 může letět v pohodě

Ale jsou případy, třeba naložené Jumbo letící na druhý konec světa, které má minimální rychlost v čisté konfiguraci pod 250kts, tomu se pak povolí samozřejmě vyšší
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:34
Marky Parky   
Ještě k tomu, že pilot si není jistý, ve které třídě se nachází - tohle je bohužel hodně velký problém. Řídící by mu měl předcházet (typicky frází "you are enterning class "E" airspace" následovaný informací o provozu, pokud nějaký je) a alespoň v u nás se to zcela jistě učí.

Co ovšem je horší a trochu víc skrytý problém je, že nejde jen o to ve které třídě se přímo on nachází, ale také o to jaká třída vzdušného prostoru je v těsné blízkosti. Typický příklad - letí IFR letadlo ve FL100 z LKPR do LKTB. Pohybuje se ve třídě "C" a v této třídě je mu zajišťován rozstup od VFR i IFR. Velmi rozšířeným omylem mezi piloty je, že v téhle situaci ten IFR má zajištěný rozstup od všeho co může potkat, protože je v Cčku. To není pravda, ten rozstup má zajištěn pouze v rámci třídy C. Proti němu může ve FL95 letět druhé letadlo za VFR. To se bude pohybovat ve třídě E a nemusí být nikde na spojení. Dokonce to může být větroň a tak může být bez odpovídače a mimo pokrytí primárem, takže o něm nikdo neví. A kdyz si uvědomíme možné odchylky výškoměru a vezmeme nejhorší možnou kombinaci chyb, tak ta éra mohou ve skutečnosti fyzicky letět přímo proti sobě. Podobné to je při klesání do blízkosti spodní hranice TMA nebo vektorování podél hranic TMA.

A tady může být to, že pilot vlastně neví, jaký vzdušný prostor je kolem něj, mnohem větší malér než to, že si není jistý v jakém vzdušném prostoru se nachází. Protože může být ukolébán falešným pocitem bezpečí.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 14:24
turbík
"To je totiž poměrně častý problém spousty letišť včetně Prahy. ATC dá letounu rychlost, a tím to hasne. A posádka jen může dumat, do kdy jí chce držet."

Promin...ja si myslim ze je to uplne jasne.Musis udrzovat vsechno co ti ridici naridi..Nejhorsi je samozrejme zacit si delat neco sam.Bohuzel sem mi to v realu stava dnes a denne.Piloti si brzdej jak chtej i presto ze maji jasne narizenou rychlost.Posledni prikaz znel - rychlost 210 a za 3 minuty se zeptam na rychlost a on mi rekne 180??Co bych s takovym letadlem(potazmo pilotem) mel delat???Asi zacnu psat hlaseni )
Tahle problematika me vzdycky rozohni))
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 14:44
A.J.Scandall   
Promiň, ale když ti řídící dá rychlost 280 a pak už jí nijak nezmiňuje, tak jí mám držet až do usazení v LOC? To bych nikdy neubrzdil. A je to víc než v polovině případů, dostaneš rychlost a pak jí nikdo dál neupřesňuje.

Pokud to bude fungovat spolehlivě, jako třeba v UK, kde se ti taková věc nestane, buď si jist, že to budou letci dodržovat. Polovičatá a nedůsledná speed control je jednou z nejhorších věcí, kterou řídící může letadlu udělat

 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 14:46
A.J.Scandall   
P.S. já se na tohle téma taky vždycky rozohnim, nejen ty. Praha je z tohohle pohledu jedno z nejvíc lajdáckých letišť v Evropě
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:08
N.G.
no ale všichni víme jak to vypadá v letadle:atc:Maintain 250 pilot:roger 250(co říkal 250? ale 260 ono se hovno stane až budeme mít plnej S mod to bude sranda
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:14
A.J.Scandall   
To jo, jenže tohle jsou hovada.

Nicméně je dobré si uvědomit, že ne vždy je tak snadné rychle dosáhnout požadované rychlosti, zejména v klesání. Ano, kola můžu vyhodit vždycky, ale to pak zase bude diskuze na téma "hluk v okolí letiště"
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:21
N.G.
já si samozřejmně uvědomuji omezení letounu, ale tohle je něco jiného my to fakt neděláme jen tak pro prdel a kolikrát nám to nedoržení dost komplikuje život je jen naše dobrá vůle že se s tím pak serem a neuděláme to jak v tom vašem zminovaném londýně: neposloucháš! ok tek ven ze sekvence a hurá na konec
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:31
A.J.Scandall   
Neboj, tohle já moc dobře vím, a právě proto bych uvítal (nejen já), aby i speed control v PRG byla jasná a zřetelná. Tedy buď žádná, a rychlosti jak je psáno, anebo s jasným vymezením či s následnou úpravou. Nikoliv s otevřeným koncem, jak se často děje.

A pak se můžem bavit o tom, že když to nějakej vocas nebude dodržovat, tak na něj psát hlášení nebo ho vyšoupnout ze sekvence.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 14:46
Už přistávám?
Promiňte, že se vměšuju do odborný debaty, ale to opravdu neexistuje předpis, který by tohle řešil? Přijde mi to jako poměrně zásadní věc, vědět, jak je časově omezený příkaz řídícího. Opravdu mě překvapuje, že se nemůžete shodnout.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 14:53
Tragédie v JRD
to se zacne resit az kvuli tomu dojde k nejake mimoradne situaci, treba ke sblizeni, a spadne to do vysetrovani ucl...
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 14:57
Koprik
...me to vubec neprekvapuje.Kdyz jsem jeste byl pred lety v aeroklubu, tak platilo vzdy to co rekl nacelnik. To, co jsme potrebovali vedet zpravidla predpisy resily nejednoznacne, ze by na to byl potreba pravnik z UCL a jeste by potreboval konzultaci. Takze jsem se snazili chovat slusne a nedelat nikomu potize a pouzivat hlavu, abychom se do pruseru vubec nedostali!
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 14:50
FSPilot   
Já myslím, že chyba je na obou stranách - piloti netuší, co všechno má na práci ATC a myslí si, že jediné, co ATC dělá je komandování letadel a kecání do rádia a ATC zase vidí, že pilot si čudlítkuje a kochá se, jak to není fajné řídit takový velký stroj

Možná to vidím jako hurvínek válku, ale když jsem letadlo, které dostane příkaz vyšší rychlosti a vím, že už se blíží bod, kdy nestíhám a blíží se nutnost brždění, tak zavolám ATC, že hodlám brzdit, jinak to nezalítnu a mu třeba bleskne "jejda, zapoměl jsem ho zpomalit" a bude lépe, ne? Je pravda, že né vždycky je na to čas, ale ve většině případů, obzvlášť na LKPR se ten prostor snad najde, ne?
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:04
Marky Parky   
No ono problém je, že když je klid a prostor, tak ATC zapomene málokdy, daleko pravděpodobněji zapomene v hučáku, kdy na frekvenci místo není.

 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:09
FSPilot   
Tam bych pak asi zkusil jako letadlo aspoň oznámit, co dělám, přecejen, ATC to aspoň trkne a ví, co které éro dělá, než, že mu nějaké nachystá překvápko a najednou letí o 50kt jinak. Těch pár vteřin se snad na frekvenci na upozornění na sebe najde
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:11
A.J.Scandall   
Jasně že si o to brzdění potom řeknu. Jenže si vem, že máš hustý provoz a každé éro pak bude zasírat frekvenci dotazy, co má dělat s rychlostí (neb když není provoz a na frekvenci je klid, tak se zpravidla rychlosti nedávají).

Ale jádro pudla leží v tom, že když dostaneš nějakou instrukci, musíš jí držet do té doby, dokud platí (keep speed 210 until established on LOC then as prescribed), nebo dokud nedostaneš jinou instrukci, předchozí rušící (reduce 180). Problém, o kterém mluvím je, že na některých letištích a speciálně v Praze se na tohle v případě rychlosti spolehnout nemůžeš. Některý směny makaj jako na Heathrow, od oblasti přes APP a věž až po GND, jindy je to proces bolestivý a hodně nejasný. A to je ve finále důvod, proč spousta lidí nedodržuje nařízené rychlosti. Příčina nemusí být jednoznačně na jejich straně. Čímž neomlouvám osly, kteří na to prostě hodí bobek a je jim to jedno.

Stejně tak je to se zmiňovanou frazeologií ohledně rychlostí. Pominu-li už dříve uvedené, ještě se v Praze dá slyšet mazácké "keep your speed up" (a neříkal třeba "keep your speedup"? To má zcela jiný význam!). Pokud se tedy od letadel vyžaduje přesné držení rychlostí, tak i instrukce musí být jasné, a posádka musí mít přiměřenou jistotu, že se dozví i do kdy má danou rychlost držet.



 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:20
FSPilot   
Můžeš mi prosím objasnit, co je to to "speedup" v porovnání se "speed up"?

Já bych si tu situaci představil asi následnovně...

éro dostane "maintain 270 KIAS" (třeba) a pak už bude muset brzdit, jinak nedobrzdí a nikdo nic, na frekvenci frmol... tak bych se ozval "Radar, CSA123, slowing down to 210indicated" a zpomaluju - jen aby věděl... vyslovit takovou hlášku zabere cca 5s
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:27
A.J.Scandall   
Speedup je zrychlení. Samozřejmě je jasné, že frází "Keep your speed up" nechce řídící , aby letadlo udržovalo konstantní zrychlení, ale že chce udržovat momentální rychlost, ale je to zbytečná a nejednoznačná mazačinka.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:27
N.G.
no já teda když použiju continue high speed tak zase až o moc tak nejde spíš chci at jen letí rychle a nezakládám na tom rozstup to už jasně řeknu třeba 300 or more.Protože přesně jak jsi říkal to není žádné přesné povolení jen takové poloviční. Kdyby se pak něco stalo tak by mě audit pěkně hnal
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 16:14
turbík
Ciste teoreticky by si ji mel drzet az na zem..NE jen do LOCu.Ale snad mam hubu a reknu si ne?Taky zacnes klesat kdyz potrebujes nebo reknes Request descent??Rychlost s ohledem na bezpecnost se velmi podcenuje.To ze se zapomina je hlaven dusledek posadek jelikoz si brzdi sami..A myslim si ze ten problem ohledne te rychlosti je cim dal lepsi....
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 16:25
Marky Parky   
Ale fuj - jaký až na zem... máme nějaký OM/4NM ne?
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 16:26
turbík
Moje chyba..Jiste 4NM/OM...Popel na hlavu....
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 16:53
FSPilot   
Teda pánové, zrovna od vás bych čekal trošku víc logiky To bych chtěl vidět éro při 280 KIAS na 4nm, jak stihne zbrzdit na cca 130-140, vytáhnout klapky a podvozek a sednout, to chci vidět Myslím, že tak těch 200 na FAFu je tak akorát na to, aby se to dalo stihnout relativně v pohodě zbrzdit a povytahovat. Samozřejmě kváknout do frekvence by se mělo a to tu i AJS psal, že si vždycky kvákne, ale i tak Prostě začarovaný kruh
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 17:21
turbík
zoufale nepochopeno...Jde o to do kdy ma drzet narizene povoleni ..Odpoved zni dokud neni narizeno jinak...nebo pokud si pilot nezazada o zmenu povoleni.Navic sem napsal..Ciste teoreticky !!!!Nesmis si stahnout sam aniz by si predtim zazadal o zmenu povoleni..
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 18:32
FSPilot   
Klííd Já to bral taky čistě teoreticky, kdyby se ten pilot ve frmolu nedostal ke slovu
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   4. 6. 2009 / 08:05
A.J.Scandall   
Píšeš "To ze se zapomina je hlaven dusledek posadek jelikoz si brzdi sami.."

Já bych to viděl přesně opačně "To, že si posádky brzdí samy, je často důsledek ATC, které zapomíná dotáhnout speed control do konce"

Vezměme si z toho poučení. Já budu šířit mezi piloty osvětu, ať dodržují rychlost jakou dostali nařízenou, ty šiř osvětu mezi řídícími, ať se k instrukcím o rychlosti staví úměrně její důležitosti, tj. pečlivě a důsledně, a dotahují pozitivně speed control až dokonce (což může být i fráze typu "rychlost dále jak je předepsáno")

 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:07
Marky Parky   
Jop, i já jsem kdysi při jednom observer letu zažil, že letadlo dostalo 180kts a kapitán suveréně nastavil 170 (a to nebyla LKPR, ale EDDF). A když jsem se ho zeptal proč, tak odvětil, že se mu nelíbí jak se na obrazovce TCASu blíží k letadlu před ním.

Když pominu fakt, že neposlechl řídícího, tak mě na tom nejvíc zarazilo, že se orientuje podle tak zoufale nepřesného zařízení jako je TCAS.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:09
N.G.
no on zase tak zoufale nepřesnej není
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:10
Marky Parky   
No v porovnání s jakymkoliv TARem, kterej má k dispozici ten approachník jo...
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:19
A.J.Scandall   
Tímhle mě lidi taky serou, když mudrujou nad TCASem a dělaj si vlastní separace, TCAS skutečně není moc přesnej (možná tak co se výšky týče, nikoliv polohy). Tuhle nám někde řídící dal v ILSu 180, před námi asi tak 5NM eroplán, a F/O začal úplně hysterčit, ať to zabrzdím, že je před náma letadlo. To je skutečně problém, kterej padá na hlavu pilotů, hlavně těch, kteří pořádně neví, jak to celé funguje.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 17:57
Cirrus/Pindra
Takže jsi ho zfackoval a poslal domů pěšky?

Docela by mě zajímalo, co jsi mu na tu jeho reakci řekl. Byl už zkušeneější nebo mladý ucho? Páč pak je člověk vyjukanej skoro ze všeho že..
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   4. 6. 2009 / 07:44
A.J.Scandall   
Já v letadle lidi nefackuju. Úplný ucho to právě nebylo, spíš mudrlant, kterej vymýšlí svoje teorie. Řekl jsem mu "Ty nehodný hochu, nekonáš správně!"
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   4. 6. 2009 / 17:14
Cirrus/Pindra
výborná asertivný reakce

Neviděl jsi někdy CRM instruktážní videa, co vytvářelo ČSA? Jednak neskutečnej mazec, videa rozebírající několik typů posádek z hlediska výkonosti a asertivity k dalším členům přímo na simu a to, co tam bylo nastíněno člověk až koukal, co může dneska lítat za lidi. Ale sranda to byla a i to pomohlo, jak se k takovejm lidem chovat...
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 19:32
N.G.
no to určitě já to myslel tak že se neplete o 5 více nm
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:31
Koprik
Budes se divit, ale ja jsem na strane kapitana.Jestli se nepletu, tak velitelem letadla je proste on (ne ATC) a v pripade pruseru mu nepomuze pred komisi odvolavat se na pokyn ATC...nemyslim si, ze myslici kapitan v konfliktni situaci slozi ruce do klina a bude pasivne cekat a rikat si...vyjde to...nevyjde to.....))
Nejde si nevzpomenout par let zpatky na svycarsky SKYCONTROL a tu kraksnu B757 versus TU 154. Kdyby se do toho ten ridici tenkrat nesral (kdyz se do toho vlozil pozde), tak mohli byt vsichni nazivu!
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 16:19
turbík
Jiste ze kapitan ma posledni slovo...prvne pokud je jeho jednani v rozoporu s prikazem ATC musi si dane chovani obhajit(ne jen sam pred seoub samozrejme)Kdyby si kazdej kapitan rekl ze on vlastne rozohduje... -- no panecku asi bychom se divili co by se zaclo dit
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 16:23
Marky Parky   
Myslím, že si pleteš hrušky z jablkama.

TCAS je zařízení, které má dát radu k vyhnutí v případě srážky. K tomu je konstruován a tak funguje správně. Používat ho ke zjišťování polohy jiného letadla je dle mého názoru od kapitána nezodpovědnost a nemůžu být na jeho straně. Se srážkou nad švýcarskem to nemá nic společného, tam šlo o neuposlechnutí RA na základě ATC povolení, to je úplně jiná liga.

Když ten tvůj argument dovedu ad absudrdum - byl by si na straně kapitána, který se rozhodl, že místo používání IAS a Air Speed Indicatoru bude odečítat GS z obrazovky FMCčka?
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 16:31
Koprik
...nechci se s vami dohadovat.Ale kdyz TCAS umi kapitanovi napovedet, kam a jak se vyhnout,aby nedoslo k nejhorsimu, tak teda musi s nejakou presnosti vedet, kde to kolizni letadlo je.Tudiz nemuze byt tak nepresny, jak se mi snazite namluvit.To by asi nebyl bezne montovan a vyzadovan.Logictejsi dedukce me nenapadla - taky hromadne nenabadam ke "kapitanske neposlusnosti", ale pokud se kapitan nejak rozhodne a umi si to obhajit, tak je to na nem.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 16:33
turbík
bez komentare...Bez znalosti nemuzes hodnotit..To jedine te omlouva a proto se na tebe nemuzem zlobit
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 16:36
Koprik
To je odpoved hodna politika......))Asi se k vojakum LKPR TWR zase nekdy vypravim na navstevu, aby me to vysvetlili.Pokud tam jeste nejaky znami zbyli (neboj, nedelal jsem tam u nich, abych te nevydesil
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 16:57
FSPilot   
Jde o to, že TCAS ti v podstatě ukazuje zkresleně... nepovím ti přesný princip, šlo tam tuším o nějaký hyperbolický pohyb nebo tak něco a do dneška to pořádně nechápu, ale jdu se to učit
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 17:08
Koprik
Jakou to ma logiku?Kdyz je dost presny na to, aby mi podal informace jak se koliznimu letadlu vyhnout, tak prece musi dostatecne presne vedet, kde to kolizni letadlo je..jak by to jinak fungovalo????Hosi z debaty vyklouzli jak uhori a ja si to pamatuju))A.J.S. navic tvrdil, ze TCAS neni tak nepresny jak ATC tvrdi))
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 17:26
pseudoMates
Tak ještě jednou.. To, že TCAS má jakoustakous horizontální přesnost neznamená, že si kapitán/pilot na základě toho, co na něm vidí, bude dělat sekvenci sám bez ohledu na to, co říká ATC. Neb, a to je podstatné, na TCASu nevidíš ground speed před sebou letícího letadla a tak se můžeš jen domnívat, jak rychle vůči němu letíš ty. A na základě domněnek si dělat samosekvenci je prostě nepřípustné..
Už tomu chápeš..?
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 17:35
Koprik
To samozrejme chapu a taky jsem nenabadal k obcanske neposlusnosti a valce vsech kapitanu proti ATC (opakuju se).Nicmene predpokadam, ze ten kapitan vedel co a proc dela a neco ho k tomu rozhodnuti (misto 180kts letet 170kts) vedlo. Urcite se shodneme ze i v tak v exaktnich zalezitostech jako je litani krome vsech technickych znalosti a zkusenosti funguje predvidavost a intuice. Znalci tomu rikaji "prdelni cidlo".Nekdo ho ma a nekdo nema))
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 18:05
Tragédie v JRD
to je uplne stejny, jako pred casem litinove vidle, ktery tady hlasal neco ve smyslu, ze pilot sam vi nejlip, kdy ma klesat a stoupat, a mel by s atc-em diskutovat, pokud ho posle jinam, nez uzna za vhodne (napr. do jine vysky, nez je predavaci vyska na hranicich mezi staty) a podobne nesmysly.

i kdyz ma kapca ono "posledni slovo", tak v tu chvili je to ATC, ktery vi nejlip, co je pro to letadlo dobre. a to zejmena v situaci, kdy jsi nekde u letiste, milion letadel ze vsech stran. to, ze si kapca poleti jak chce on, at uz na zaklade toho, co se mu vnoci zdalo, nebo "diry v prdeli", je to posledni, co cekaji ostatni ..
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 19:37
Koprik
Mam pocit, ze mas posledni dobou potize se schopnosti cist, co jini napisou, pripadne zkusit pochopit co napsali. Nenapsal jsem, ze vyzyvam k ignorovani ATC DOKONCE NEKOLIKRAT, ale predpokladam, ze snad ten kapitan vedel co cini.
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=303905&lan=0
A k tomu zbytku cos tam dodal se nema smysl vyjadrovat.Vstan radsi od ty bedny a jdi se nekdy projit na vzduch))
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 18:38
FSPilot   
Prdelní čidlo je něco zcela jiného (aspoň tak to chápu já) Já mám za prdelní čidlo "akcelerometr", který ti říká, esi jsi přešel do stoupání nebo klesání, nebo s érem něco není v pohodě

Na odhad je to ale jedna z nejhorších věcí, kterou lze použít to ti řekne každý instruktor IFRu

A k předvídavosti a intuici potřebuješ nějaké množství informací, což jako pilot nikdy mít nebudeš. Zato řídící, který sedí před radarem a ví které letadlo kam, jak rychle a jak vysoko letí a co bude dělat v následujících vteřinách má podstatně víc informací, ze kterých může předvídat další situaci a podle toho reagovat a vydávat příkazy
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 17:56
Marky Parky   
Tak dobře, po lopatě, ať nejsem za úhoře...

TCAS vydává vertikální radu k vyhnutí na základě informace z módu C nebo S vysílaného druhým letadlem a doby mezi dotazem a získáním odpovědi. Tyto informace jsou dostatečné na to, aby perfektně sloužily k tomu, k čemu mají sloužit - tedy k rozhodutí zda a jak rychle stoupat či klesat v okamžiku, kdy bezprostředně hrozí srážka. Při výpočtu se vůbec neuvažuje poloha druhého letadla - TCAS tedy "neví" kde to letadlo je. V úvahu se bere čas do srážky, změny v rychlosti odpovědí, výška a případné signalizace jak reaguje druhý TCAS a to stačí na vydání dobré rady k vyhnutí. TCAS to tedy ani vědět nemusí.

Nicméně vedlejším produktem mechanismu získávání informace je, že z výše uvedených informací lze odvodit vzdálenost a směr k cíli. Tahle informace se zobrazuje pilotovi na obrazovce a slouží k tomu, aby ve chvíli kdy už dojde k "TA" nebo "RA" tušil, kterým směrem se má podívat z okna a očekávat to letadlo. V žádném případě ovšem pilot NESMÍ tuhle informaci použít k jakýmkoliv manévrům do strany - tím by celý systém výpočtu úspěšně zlikvidoval a mohl letadla přivést do sebe. A stejně tak ho NESMÍ používat k tomu aby si sám zajišťoval rozstupy jinak než to chce ATC - protože ten výpočet (narozdíl od ATCho přesného radaru) je pouze orientační a na větší vzdálenosti (pár mil a více) není příliš přesný - záleží na okolnostech, nicméně letadla mohou na obrazovce skákat sem a tam klidně i o celou míli.

Co se týká A.J.S., tak nevšiml jsem si, že by říkal že není nepřesný, přímo naopak, viz: http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=303916&lan=0

A do třetice všeho dobrého - když už tady nařkáváš z uhořovitosti - neodpověděl jsi na můj dotaz, zdali by jsi stál za kapitánem, který létá na GS místo IAS. To je totiž podobně nesmyslné používání přístrojů jako když si pilot sám dělá rozstupy podle TCASu.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 19:47
Koprik
Zdarec, DIKY MOC ZA POCHOPITELNE VYSVETLENI, opet jsem o neco chytrejsi.Prispevek od A.J.S. jsem asi blbe pochopil, pripadne jsem nektery jiny od nej prehledl, ale nemam chut se v ty narustajici megasekvoji znova prehrabovat.Za tim kapitanem litajicim dle GS misto IAS bych samozrejme nestal, aby neklouzal od tematu ja)).Tezko ovsem ted hodnotit, jestli se ten kapitan co te vezl rozhodoval jen dle TCAS, nebo za tim bylo jeste neco jineho, na palube jsi s nim byl tehdy ty. Chapu, ze jako stastne se vezouci na jumpseatu ho nebudes tlacit ke zdi, aby ti prozradil, jestli ATC neposloucha bezne, nebo jestli pro to ma nejaky jiny duvod nebo tajny figl))
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=303905&lan=0
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 10:24
XEOL
Velice pekna otazka. Byl bych ale zvedavy na odpoved pana pilota, co jsem obcas zajde a vzdy krasne odpovi. Myslim toho stastlivce, co brigadnicil pres leto na B737 a ted je "panskym kocim"
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 10:27
FSPilot   
Děkuju všem za odpovědi, jako obvykle jsem si to nemyslel zcela správně a teď vím zase o něco málo víc a říkal jsem si, že by to mohlo být nápomocno i ostatním, kteří v tom mají stejný guláš jako já
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:04
Atarian   
No ja jsem asi hodne nechapavej ale z tech odpovedi tady jsem teda nepochopil jak to vlastne je

Takze odpoved na prvni otazku je spravne a, b nebo c? Nedokazu si totiz predstavit co je mysleno pod pojmem "pilot si muze letet kolik chce", coz tu zaznelo tusim dvakrat...
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 13:45
FSPilot   
No prakticky pro všechny fráze, které jsem tam napsal platí, že jakmile ji pilot usylší, tak může letět jak rychle nebo pomalu chce. Může letět na minimálce, ale taky na na maximálce (podzvukem) - to je to "letět kolik chce".

A pak se tady debatuje jak je to s porušením 250KIAS pod FL100, což je víceméně problém víc zamotaný, než se zdá a nidko vlastně (ani v reálu) přesně nestanovuje, jak to při takové, či makové frázi má být (výjma Scandalova "No ATC speed restrictions" a nebo nějakého přímého nařízení platícího pro tu danou oblast - AIP apod.)
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 14:52
Atarian   
O to mi prave slo. Jestli instrukce no speed restriction znamena ze padaji veskere omezeni, ne jen to predchazejici od ATC, tedy i ta 250 pod 100 a pripade podzvuk a tak...
No takze to vypada ze to porad jeste neni jasny
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 14:59
maco
Je to jasný Když mám TMA třídy D a jedno jediné éro na příletu a jinak nic, tak mu řeknu "No speed limit", nebo něco v tom smyslu a éro v rámci šetření palivem a ekonomickým profilem klesání nemusí zbytečně brzdit a já jako ATC odpovídám ze to, že se s nikým nepotká.

Problém s prostorem třídy E odpadá, protože let IFR se do něj pouští jenom na žádost pilota a to mu ATC nesmí ani naznačit. Pak se říká ta věc o prostoru třídy E, jako dlouho tam asi bude a jestli je znám nějaký VFR provoz na jeho trati.
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:01
FSPilot   
No pokud ti řekne v ČR no speed restrictions, tak si leť, jak je libo... třeba 300KIAS pod FL100 a oni se kdyžtak ozvou, ale nadzvukem nesmíš tak, ani tak. To se neřešilo vůbec. Já mám za to, že nadzvukem se nad pevninou nesmí, jedině, že by to povolilo nějaké speciální stanoviště.. mám pocit, že už se tu o tom něco psalo, ale to bude už hodně dávno
 

No speed restrictions - Bez rychlostního omezení   3. 6. 2009 / 15:34
Koprik
Dulezity je kocirovat patricne veliky a tezky ero, nebo aspon hlucny....kdyz poletis aspon v TU154, tak te zadny ridici nebude trapit a provokovat)))Hochy s Ruslanem ATC urcite netrapi s nepodstatnymi malickostmi)))naopak jsou radi, ze jim nerozbijou letiste!
 

Gonzo
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ