Ještě k tomu, že pilot si není jistý, ve které třídě se nachází - tohle je bohužel hodně velký problém. Řídící by mu měl předcházet (typicky frází "you are enterning class "E" airspace" následovaný informací o provozu, pokud nějaký je) a alespoň v u nás se to zcela jistě učí.
Co ovšem je horší a trochu víc skrytý problém je, že nejde jen o to ve které třídě se přímo on nachází, ale také o to jaká třída vzdušného prostoru je v těsné blízkosti. Typický příklad - letí IFR letadlo ve FL100 z LKPR do LKTB. Pohybuje se ve třídě "C" a v této třídě je mu zajišťován rozstup od VFR i IFR. Velmi rozšířeným omylem mezi piloty je, že v téhle situaci ten IFR má zajištěný rozstup od všeho co může potkat, protože je v Cčku. To není pravda, ten rozstup má zajištěn pouze v rámci třídy C. Proti němu může ve FL95 letět druhé letadlo za VFR. To se bude pohybovat ve třídě E a nemusí být nikde na spojení. Dokonce to může být větroň a tak může být bez odpovídače a mimo pokrytí primárem, takže o něm nikdo neví. A kdyz si uvědomíme možné odchylky výškoměru a vezmeme nejhorší možnou kombinaci chyb, tak ta éra mohou ve skutečnosti fyzicky letět přímo proti sobě. Podobné to je při klesání do blízkosti spodní hranice TMA nebo vektorování podél hranic TMA.
A tady může být to, že pilot vlastně neví, jaký vzdušný prostor je kolem něj, mnohem větší malér než to, že si není jistý v jakém vzdušném prostoru se nachází. Protože může být ukolébán falešným pocitem bezpečí. |
|