Asi jsme narazili na téma, ve kterém se neshodnem a neustoupíme, tak nemá cenu pokračovat
Jen jednu příhodu z mých "formativních let", abych hovošila hésky šésky.
Je to tak víc jak deset let, když jsem měl v sobě touhu být létání prospěšný lidstvu. Pozůstatek dětské naivity. Tehdy jsem létal L-410, a pořád jsem řešil, jak se dostat obrazně řečeno "do Herkulesa a do Afriky a vozit hladovejm dětem jídlo". Tehdy na firmu přišel pán, a chtěl vozit jednou do týdne 5tun zdravotnického materiálu do Tbilisi. K dohodě tehdy nedošlo, protože pět tun by znamenalo vyslat 3x L-410 po 1500kg, to dělá 4,5tuny a zbylého půl metráku bychom si "nacpali někam do kapes", a požadavek byl vzít to jedním letadlem. Ale říkal jsem si - tohle je ten člověk, který mi zodpoví mé otázky. A tak jsem se ho v pauze zeptal, zdali by nevěděl, kam se obrátit, kdybych něco takovéhohle chtěl létat. Ten pán se na mě podíval takovým chápajícím a zároveň soucitným pohledem, a povídá:
"Mladý muži, musím vás zklamat. Rozdíl, mezi kšeftováním s humanitární pomocí a drogama je jen v tom, že za drogy vás můžou zavřít, za tohle třeba dostanete metál. Jinak je to stejný svinstvo, který se dělá jen pro prachy a vážně to myslí jen těch pár nadšenců z organizací jako Doktoři bez hranic, se kterými si ti další jen vytírají....(nevím už přesně tu jeho formulaci). Co si myslíte, že se do těch meziskladů v Tbilisi bude vozit? Materiál ze skladů v Evropě, kterému končí životnost. Než se dostane kam má, je už dávno prošlý, a stejně se ani moc nevyužije. Nechtějte být tím, s kým si ti ostatní jen mávají sem a tam"
Byl jsem z toho paf a doteď si nesmírně vážím otevřenosti, s jakou mi to říkal. A tak jsem se bolestivě vzdal myšlenky o užitečnosti mého létání. Od té doby je to pro mě to, o čem píšu, tedy zajímavá, dobře placená práce kombinovaná s koníčkem. Nepřemýšlím příliš nad smyslem toho, proč naložíme do hliníkové roury X lidí, vyložímě je někde u Rudého moře, týden tam leží, otáčí se z břicha na záda a zase na břicho, aby nevypadali jako tučňáci, a zase je naložíme do té hliníkové roury a vezeme je zpátky. Nepřemýšlím nad tím, že do té hliníkové roury naložím baťůžkáře, které vezu do nějaké díry ( když je to díra s ajfelovkou) jen proto, že to skoro nic nestojí, jinak by jeli na Karlštějn. Nechtěj vědět, jaký je u bizjetového létání poměr mezi těmi, co skutečně letí za byznysem vůči těm, kteří letí na dovču či prodloužený víkend.
Je mi jedno, kdo kam letí a proč, jen prostě nejsem přesvědčen o tom, že by zrovna letecká doprava měla mít nějaké zvláštní zacházení.
V tom ostatním se možná shodnem.
Ještě douška k té pokoře - asi bych jí tam nedal, ale byl jsem v poslední době velmi zaražen tvými poznámkami o tom, že "proč v ČR pořád vznikají nesmyslné letecké společnosti s jedním letadlem", nebo o tom, že "slavný Pérák" nic aktivně neřeší a jen vzdychá, případně ublíženecký pohled na létání, o kterém sám mluvíš, přehlíživý o "českých koupácích" apod. Možná mě to příliš vybudilo, možná jsem se měl zachovat víc diplomaticky. V tomhle řadím zpátečku.
Já o sobě vím, že jsem egoista, ostatně můj tchán, bývalý pilot, taky říká, že všichni piloti jsou egoistická prasata, proto si také někdy myslím, že mé postoje jsou ty jediné správné, byť nejsou, proto mám taky tak striktní odezvu. Jen, jak už o sobě hodně let vím, nejsem dopravním pilotem, jen letcem, který s dopravními letadly pro svou zábavu létá, a tak se proto ode mne lze dozvědět i jiné, než "mainstreamové" názory.
Mimochodem na zítřek už to vypadá líp
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271591498.png
|
|