Heleď, z obecného principu - podnikání a jeho náklady a výnosy - máš pravdu. Ale jinak s tebou prostě nesouhlasím, protože tohle není obecné podnikání a férový trh. Kdyby bylo, tak se prostě snažíš v krizi uspořit snižováním nákladů, restrukturalizací, propouštěním, slučováním, zvyšováním produktivity, zvyšováním ceny, apod. a tím si zachováš ziskovost nebo aspoň dočasnou minimální ztrátovost.
Jenže v letectví to tak bohužel nefunguje, protože nákladová složka se skládá ze skutečných nákladů (na kterých můžeš šetřit), z nepředvídatelných nákladů (na které se můžeš pojistit nebo zabezpečit), ale pak hlavně také bohužel z těch uměle přidaných nákladů. Ty jsou přímo úměrné okamžité náladě politiků a vlivu zelené lobby, díky kterým se v poslední době provádějí proti letectví doslova křížové výpravy. Nejhorší je, že ten skutečný důvod - zastavení nárůstu letecké dopravy a nejlépe její pokles - už se nikdo ani nesnaží maskovat a je to veřejně proklamovaný a bohužel taky podporovaný záměr. Tenhle obor se dostává poslední dobou na úroveň produkce alkoholu a cigaret - a to nejen letecká doprava, ale i general aviation.
S tím srovnáním se statisíci dělníků - to podle mně není moc fér. To že nějaká firma vyrábí produkt nebo poskytuje službu, které není schopna prodat (ať už vinou vlastni, nebo konkurence, nebo nedostatečné podpory apod.) nejde srovnavat s tim, ze podnikáš v oboru, kdy ti problémy externě a záměrně způsobuje legislativa a daňový systém - čili záležitosti, které neovlivníš i kdybys byl supermanažer.
A k těm kompenzacím - ano, jsou tu pěkných pár let. Rozdíl je ale v několika věcech - nejsou dány zákonem, za zrušený let se nepovažuje spoždění v určité délce, jejich výše jsou rozumné a existuje nějaký seznam záležitostí, které nemůžeš předvídat jako logicky třeba technická závada. Tohle všechno mění nedávné doslova amatérské rozhodnutí onoho soudu v kauze jedné nespokojené dámy. Podle něho je např. možné v absurdním případě požadovat přepravu v rámci původní letenky plus kompenzaci ve výši 300 liber za let spožděný o 3 a více hodin díky technické závadě na letadle a to i kdyby se jednalo o lokální skok z Londýna do Manchesteru. A pokud ti to i přesto přijde v pořádku, zkus se podívat na statistiky letů, které do onoho 3+ pásma díky technické závadě spadají. V našem případě se náklady na takové potenciální kompenzace pohybují v řádu desítek miliónů liber ročně... |
|