Na tryskacoch / MiG-21 /sa robili stece na nizkoletiaci vzdusny ciel a lietali to bud na vrtulniku alebo na delfinku,ked nebol vrtulnik. Robilo sa to na kanon, vzdialenost strelby bola od 600m do 300m, vzdialenost vybrania bolo 200m od vrtulnika.Robilo sa to z prevysenia asi 1200m , ked vrtulnik letel asi v 100-200m nad terenom.Pri vybrati zo stece mal tryskac okolo 800-900 km/h a vyberal s naklonom od ciela a do prevysenia na plny plyn.Ovsem forsaz bolo zakazane zapinat, pretoze pri otvarani vystupnej trysky doslo ku strate tahu a pri vyberani MiG-21 dosahoval kriticke uhly nabehu a mohlo dojst ku presadnutiu a padu lietadla.Tak sa aj stalo zoparkrat v historii, ze zahynuli piloti pri tychto steciach.No a ked je otazka okolo ofukovania,tak v podstate nedochadzalo k ofukovaniu ani ku vlietnutiu vrtulnika do plynov alebo uplavu stihacky.Ovsem z pohladu posadky ciela to nemohlo byt prijemne.
Pri vzajomnych vzdusnych bojoch na stihackach alebo skupinovej zlietanosti sa obcas stalo, ze cislo vletelo do uplavu ked sa pilot nespravne preradoval a nebolo to nic prijemne.Masina isla do rotacie, do vykrutu a knipel mohol byt v hocijakej polohe proti toceniu ale nereagovalo to. Samozrejme vibracie a otrasy, no nechutne. Bud pri malej alebo velkej rychlosti.Videl som osobne, ako pri pristatii dvojice L-39 este na skole v Kosiciach vletel pilot na cisle do plynov svojho veduceho , ktory bol asi 20m pred nim asi v 20m vyske a lietadlo urobilo naklon 90° . Nastastie to vyrovnal a dosadol. Krvi by sa v nas nedorezali,co sme to videli. Bola to jasna chyba pilota. Dnes je ten pilot ako displej pilot na MiG-29.Ale to s tym nesuvisi.
No to je zatial vsetko. |
|