prosím, prohlídni si ty mé obrázky. Já netvrdím, že úplav je vždy a za všech okolností striktně za letadlem, ale že k tomu, aby někam uhnul (dolů, nahoru a já nevím kam) je potřeba nějakým způsobem urychlit částice vzduchu. A to se děje buď vírem (roztočí se, rotují jak tornádo naležato - a to pak někam uhýbá - neý se spotzřebuje a vybouří) anebo "prostým" urychlením - tryska, štěrbina atd. To si s učebnicemi neodporuje - prolétávající letadlo přece nevyvolá zonální a trvajicí pokles vzduchové masy v místě svého průletu (!) nenastartuje klesák.
Navíc - brojím proti náčrtků,m (a bylo jich tu citováno několik - včetně náčrtků Ivoše), které znázorňují vír (úplav a cokoliv), jak u letadla klesá jen trošku - a čím vzdálenější je, tím klesá pod ostřejším úhlem. Jen ten jeden obrázek ukazuje rychlý pokles úplavu hned za letadlem - a klesání se se zvětšující vzdáleností zpomaluje - až pak už nic neklesá. |
|