S kolegou se přeme, co provede s letadlem (já beru v potaz něco typu Zlín, Cessna apod.) průlet větší mašiny (např. Gripen při zásahu proti narušiteli).
Můj názor:
Můžou nastat 3 možnosti:
1) Průlet pod letadlem
2) Průlet nad letadlem
3) Průlet vedle letadla
A každá z těchto možností může být:
- při minimální rychlosti (Gripen má pádovku předpokládám vyšší, než cessna nebo zlínek maximálku ),
- při vyšší rychlosti (řekněme 500km/h)
- při rychlosti okolo zvuku (raději beru max. podzvuk)
A já si myslím:
ad 1) Průlet pod letadlem - by neměl vůbec žádný, nebo jen minimální účinek (to jen v případě extrémně blízkého průletu) až do rychlosti blízké zvuku, protože pak by mohlo s malým érem zatřepat díky tlakovým rozruchům vzniklým od toho rychlého éra. V případě pomalého a blízkého průletu by mohl podtlak nad křídly to malé éro lehce stáhnout dolů, ale nemyslím, že by to bylo něja významné.
ad 2) Průlet nad letadlem - tady si myslím, že by to mohlo zatřepat solidně a to díky úplavu. Ale zase se mi to trošku nabourává jedna věc... Čím rychleji letadlo letí, tím menší vztlak prakticky potřebuje, tzn. že při vysokých rychlostech je vztlak minimální a pak úplav, jakožto praktický důsledek vztlaku bue o to menší, čímž by při vyšší rychlosti opět moc s tím malým érem moc asi nezatřepalo (a zase bych to odhadnul do rychlostí blízkých Mach 1, protože by zase zapůsobily tlakové rozruchy), kdežto u minimální rychlosti na vysokém úhlu náběhu, kdy se letadlo dostává na poláře vysoko u součinitele vztlaku, tak tam by byl úplav veeeelmi velký a to by mohlo nadělat sakra paseku.
ad 3) Průlet vedle letadla - Tam bych řek, že nebude účinek vůbec žádný. Opět až do rychlosti blízké Mach 1, kdy by zapůsobily rázové vlny (asi) a při pomalém letu by mohlo to malé éro ovlivnit indukovaný vír od křídla blíž k malému letadlu, ale to by ten průlet musel být sakra blízko, takže taky si myslím veeelmi nepravděpodobné, aby to s malým letadlem nějak zatřepalo.
Takže v souhrnu - myslím si, že pokud by chtěl pilot rychlého letadla (stíhačky) pozlobit malé neposlušné letadlo, tak by tak moh učinit průletem nad tím letadlem na menší rychlosti a v závislosti na hmotnosti by teoreticky mohlo i hrozit, že to malé éro shodí, díky velikému úplavu a pokud by proletěl kdekoliv vysokou rychlostí (500-600km/h) v nějaké přiměřené vzdálenosti (třeba 10-50m), tak by s tím letadlem ani nehnul 
Teď se ptám, je tahle moje úvaha aspoň částečně správná, nebo si to odvozuju špatně?
Rád bych otevřel diskuzi na toto téma  |
|