Řeknu to jinak. AFIS na většině letišť zrušit, nechat jej jen tam, kde to míra provozu vyžaduje, a v těchto případech mít funkci AFISO placenou, a vyžadovat skutečnou znalost, včetně schopnosti komunikovat v AJ, uzavírat letové plány, předat letové povolení apod. A na zbytku letišť zavést pouze air-to-air frekvenci, umožnit přílety NORDO, a tam je pak naprosto jedno, zda a jak kdo mluví, protože v takovém případě lze i NEMLUVIT. Tak, jak to funguje ve světě.
Abnormalitu ČR, kde má každé neřízené letiště zónu ATZ, službu AFIS, a přitom v 90% na mizerné úrovni (protože upřímně, není moc lidí, které by to bavilo, pro většinu to je nepříjemná a nudná povinnost daná členstvím v AK), by skutečně bylo nejlepší odstranit.
Mimochodem ve světě se na neřízená letiště se službou AFIS běžné létá IFR, v prostoru třídy E či F, to taky u nás z nepochopitelných důvodů nelze. Před pár dny jsem na jedno takovém letiště se službou AFIS letěl IFR... s B737
Jinak s tím, že by každý amatérský letec měl umět anglicky, nesouhlasím. Jen pak musí respektovat omezení, která mu z toho vyplývají |
|