Oprava k bodu 1 (naklápění rotorového disku):
snažil jsem se pročíst do těch příspěvků a pochopit, co chtěl ten který autor říct. Takže opět krok za krokem:
a) vrtulník se v žádném případě neřídí naklopením rotorového disku, ale změnou vektoru tahu (jak psal Jirka), kterážto změna vzniká rozdílným nastavením úhlu náběhu listů v určitém místě oběhu (cyklika).
b) když se ale podíváme zboku na vrtulník na zemi, který potlačí cykliku (dost, ale ne až tak, aby vzlétl) skutečně zaznamenáme jisté dopředné sklonění rotorového disku vpřed (!) - nejde ale o prostředek řízení, jako spíše o následek.
c) protože při cyklice v neutrálu (a troše toho kolektivu) je rotorový disk trochu "vzpažen" - na všech listech je vztlak, který nese alespoň ty listy, nebo je prohýbá vzhůru nad rovinu procházející hlavou rotoru.
d) při potlačené cyklice mají listy v zadním segmentu vyšší vztlak - víc je to ohýbá vzhůru (a rotorové listy toho vydrží ) a listy v předním segmentu naopak mají menší vztlak - a svou vahou a předpětím (které spolu překonají i tu odstředivou sílu) poklesnou zpět do roviny hlavy rotoru nebo i pod ni.
e) výsledný dojem je, jakoby se rotorový disk naklopil vpřed (totéž nastane při posunutí cykliky vpravo/ vlevo a pohledu ze správného směru kolmo k provedeném výchylce)
f) to nakopení ale není úměrné změně vektoru tahu, jde jen o optický efekt. Naklopení tu tedy je, souvisí s elasticitou listů (a vůlí v závěsech u kloubových rotorů), ale není prostředkem řízení, s principem řízení má pouze společný původ. |
|