Tak tohle beru jako prijemnou pratelskou polemiku podobne postizenych lidiRekl bych, ze princip cyklickeho ovladani rotoru popisujes spravne, ovsem az do vety:"Tím vlastně jakoby "pádluje" po jedné straně a vyvíjí dopředný tah". Mozna si pod tim padlovanim predstavuju neco jineho nez ty, ale obecne cyklicka zmena nastaveni listu rotoru slouzi k nakloneni rotoroveho disku a tim k nakloneni vektoru tahu rotoru (zpusobem, ktery si popsal). Tzn. ze tah celeho rotoru, ktery smeroval kolmo nahoru se mirne nakloni do pozadovaneho smeru a tim vznikne horizontalni sila ktera zacne vrtulnik timto smerem posunovat. Teprve pokud se vrtulnik rozbehne do nejakeho smeru, projevi se nesymetricnost vztlaku mezi nastupujicim a ustupujicim listem. To by se mozna podobalo nejakemu padlovani po jedne strane, ale nakonec nepodoba, protoze: jednak se nesymetricnost vztlaku vyrovnava sama konstrukci rotoroveho systemu (jinak by se vrtulnik za letu prevracel na stranu ustupujiciho listu) a proto rotor nezabira na jedne strane vic a jednak pri padlovani se na vodu tlaci, kdezto rotorovy list stejne jako kridlo prevazne "taha" nahoru.Ale to posledni je opravdu jenom polorelevantni detail |
|