No, tak na průhybu listu to zrovna moc založené není, ostatně ta odstředivá síla průhybu listů brání. Vždyť je to jednoduché. Při cyklice nakloněné vpřed se listům pohybujícícm se po směru letu (vřed) sníží stoupání a těm pohybujícím se proti směru letu (vzad) se stoupání zvýší. Opravdu doporučuji stavit se třeba v modelářské prodejně a podívat se, jak to funguje. A logicky list s větším stoupáním má mnohem větší odpor, než ten s nižším. A jelikož ten s vyšším stoupáním se pohybuje vzad, táhne celý rotor vodorovně vpřed (kromě toho, že samozřejmě táhne i kolmo vzhůru). Nevím jak lépe to popsat, než pádlování není to technický výraz, ale přesně to popisuje, jak vlastně vzniká ta dopředná (nebo jakákoliv jiná stranová) síla na rotoru. A jak už jsem psal, díky setrvačnosti a odporu samotného trupu vrtulníku zavěšeného pod rotorem, je průvodním jevem náklon stejným směrem, kterým táhne rotor a tím vlastně navíc směřuje i část původně kolmého tahu, směrem nahoru a vpřed. Výsledný dopředný pohyb je nějakou kombinací samotného bočního tahu rotoru + naklonění osy vztlaku. Každopádně ale při přechodu z visu do dopředného letu hraje hlavní roli to "pádlování", teprve až se vrtulník nakloní, přidá se i ta další síla. |
|