Tak polopatě
Skutečná výška o které mluvím, je z pohledu fyziky vzdálenost. Pokud bychom to chtěli/potřebovali, tak ji můžeme měřit třeba pravítkem, metrem, radiovýškoměrem nebo nějakým jiným zařízením určeným k měření vzdálenosti. Oproti tomu tlakové výšky, které se používají v letectví (krom přesných přiblížení CAT II a lepších) jsou z pohledu fyziky tlaky a měríme je tlakoměry, akorád aby se nám o tom lépe přemýšlelo, tak jim říkáme výškoměry. Ve skutečnosti ale opravdu neměří vzdálenost, nýbrž tlak. A v tom je dost podratný rozdíl. Jaký? Problém je v tom, že tlaky se nám s výškou mění, a tím pádem stejnému intervalu tlakové výšky v různých výškách odpovídá různá skutečná výška. Pro příklad na hladině moře, při přibližně 20 st celsia a tlaku 1013 hPa odpovídá 1 stopa tlakové výšky 1 stopě výšky skutečné. Ale cca kolem hladiny 380-400 (podle podmínek) už odpovídá 1 stopa tlakové výšky pouze cca 0,5 stopy skutečné výšky.
Kdyby tomu tak nebylo, tak bychom nepotřebovali od určité letové hladiny držet dvojnásobné vertikální rozstupy a nepotřeboval bychom RVSM - prostě bychom stále dělali mezi letadly rostup 1000ft. Ale protože ve skutečnosti jsou ta letadla u sebe blíž, nežli ukazují jejich výškoměry, tak najednou musíme buďto aplikovat RVSM a nebo držet 2000ft rozstup - protože mezi letadly ve FL410 a FL430 sice bude tlakových 2000ft, ale rozdíl skutečné výšky bude jen cca 1000ft. Proto je nutné rozlišovat, kdy mluvíme o tlakové a kdy o skutečné výšce.
Ad druhá čast - je to velmi význačný bezpečnostní faktor. Představme si, že odpovídač by vysílal výšku, kterou pilot čte na výškoměru. Pilot dostane od ATC 5000ft, ale má nastavené špatně QNH. Nastoupe podle svého výškoměru 5000ft, ale letadlo místo toho letí ve 4500ft. Kdyby odpovídač vysílal údaje z výškoměru, ATC by na své obrazovce viděl 5000ft a myslel si, že letadlo je tam, kde má být. Naštěstí ale odpovídače vysílají na 1013. Radarový systém tuhle hodnotu zpracuje, podle aktuálního QNH přepočte, zobrazí ATCOvi na obrazovce 4500ft a ATCO hned ví, že je něco špatně a může zakročit. Obdobně pokud by letadlo letělo na letové hladině a mělo špatně nastavený výškoměr.
|
|