K čemu je dobrá skutečná výška (ať už je vztažená k čemukoliv) obecně, jsme tady už s Mírou Dušínůj zmiňovali několikrát - od výpočtu minimálních bezpečných výšek a ochraných zón letových cest, přes zajištění bezpečnosti letu v nízkých hladinách při extrémních povětrnostních podmínkách, zajištění dostatečné přesnosti při přesných přístrojových přiblížení až po stanovení minim vertikálních rozstupů.
K čemu je dobrá výška kterou přečteš ve své letecké GPSce? Momentálně má jen pár využití, za zmínku stojí snad to, že výš jak jsi opravdu vysoko, že se používá v "offline" GPWS systémech, kde je v GPSce uložena výšková mapa terénu vztažená ke stejnému systému, která může i pilota malého letadla varovat před řízeným letem do terénu a pak několik exotických aplikací typu nepřesné GNSS přiblížení s vertikálním vedení. V budoucnosti ovšem velmi pravděpodobně zcela nahradí létání na tlakové výšky jak je známe teď, protože:
a) je všude stejná bez ohledu na meteorologické podmínky, takže zcela odstraňuje jak problémy proměnlivým tlakem po trati a nutností používat letové hladiny, tak používání QNH a nutnosti měnit nastavení tlaku v mnohdy kritických fázích letu, jako je závěrečné vektorování na přiblížení/těsně po vzletu
b) ze stejného důvodu jednak zjednodušuje a jednak zpřesňuje případné stanovení minimálních bezpečných výšek a ochraných prostorů..
c) bylo by možné používat stejných vertikálních rostupů bez ohledu na vertikální polohu letadel, protože její průběh není nelineární
d) její měření je daleko přesnější, nežli měření klasickým tlakovým výškoměrem, což ve výsledku může vést k dalšímu snížení minim vertikálních rozstupů, což dále povede ke zvýšení počtu použitelných letových hladin a to zvýší kapacitu vzdušného prostoru
Proč se už nepoužívá teď, když je o tolik lepší než tlakové výšky co známe? Hlavním důvodem asi je, že momentálně existuje ve světě pouze jeden, monopolní poskytovatel služeb GNSS a to je GPS. To je systém armádní, a tak může zelený mozek v americe stisknutím jediného tlačítka rapidně snížit a nebo zcela vypnout celý ten systém. A to je prozatím v tak citlivé záležitosti, jakou je měření výšky v letectví, zcela nepřijatelné... |
|