Ahoj, vidím, že tu je stále mnoho nejasností nejen v oblasti výšek. Pletou se nám pojmy. PSR - Primary survailance radar = primární přehledový radar, vysílá elektromagnetické záření a přijímá pouze odražený signál od vodivých objektů. SSR - Secondary survailance radar = sekundární přehledový radar, sekundární proto, že narozdíl od pracuje s aktivní odpovědí. Během otáčení vysílá dotaz, který má několik částí - módů. V letadle je umístěn odpovídač, který tento dotaz zpracuje a vyšle dopověď. V každém módu SSR i odpovídač sděluje, anebo se ptá na odlišné věci. Módy se číslují, 1 a 2 se využívají ve vojenství - to jsou ty slavné IFF (rozlišují vlastní a cizí, resp. KTERÝ vlastní). A nyní mód 3. Ten se ještě dále dělí. Mód 3A to je ten náš slavný SQUAWK, čtyřmístné číslo. POZOR! Slovíčko SQUAWK ve skutečnosti není podstatným jménem, neoznačuje dopovídač, nýbrž je to sloveso které znamená přibližně "VYSÍLEJTE/NASTAVTE V MÓDU 3A KÓD". Protože by takový překlad byl v komunikaci zdlouhavý, překládá se slovo "SQUAWK" jako "KÓD SSR". Označení "ODPOVÍDAČ" je na hranici přijatelnosti, nicméně je to pro většinu pilotů významově velmi jednoznačné. Další zajímovou částí je "C" - tedy mód 3C. V této části se SSR ptá na výšku a odpovídač mu sdělí výšku, kterou změřil barometrický výškoměr. Tedy pokud má pilot špatně nastaven tlak QNE - tedy standardní tlak, letadlo letí ve špatné hladině a ŘLP to vidí. Tady bych chtěl upozornit, že hladina je dodržená, pokud se letadlo pohybuje v toleranci +-300 ft, tedy FL 080 je dodržena pokud letadlo letí v mezích 077 - 083. Problém trošku nastává pod převodní hladinou tedy pod FL 050, kde se létá na tlak QNH. Tam musel ŘLP "veřit" pilotovi, že má tlak na výškoměru nastaven správně. Dnes už jsou i tyto okolnosti ošetřeny. ŘLP má možnost na své konzoli nastavit si libovolný tlak a výšky jemu zobrazovaných letadel se přepočítají k tomuto tlaku. To znamená, že např. ŘLP na APP vidí výšku vzhledem k nastavenému letištnímu QNH a ŘLP na TERÉNu vidí výšku vzhledem k oblastnímu QNH. Jelikož se oblastní a letištní QNH může významně lišit, i výška jednoho letadla se při aplikaci těchto rozdílných tlaků může být různá i o stovky stop. Bohužel já netuším, jestli IvAc přepočítává výšky podle tlaku daného k jednotlivým stanovištím. Takže mě prosím nekamenujte za to, že tu plácám játra zbytečně a nakonec neodpovím na otázku. |
|