Opět se nám tu kupí problémy a je to i proto, že nesprávně mluvíme. V letetví existuje mnoho významů pro výšku. Tak za prvé nejjednodušší - LETOVÁ HLADINA /FLIGHT LEVEL/, ukazuje ji barometrický výškoměr při nastavení standardního tlaku QNE = 1013,25 hPA. NADMOŘSKÁ VÝŠKA /ALTITUDE/, tu ukazuje barometrický výškoměr, když je nastaven QNH. VÝŠKA /HEIGHT/(výška nad terénem) kterou lze změřit radiovýškoměrem, zde je ovšem problém, protože radiovýškoměry mají obvykle stupnici jen do 1000 m. Výrazy jako "skutečná výška" apod. postrádají smysl. Každá výška je skutečná, rozdíl je v tom podle jakého měřítka je změřena. K další věci, která se tu objevila. Já mám za to, že odpovídač vysílá m módu 3C výšku, kterou ukazuje barometrický výškoměr a tato výška je vždy závislá na nastaveném tlaku, nikoliv na standardním QNE. To by totiž vedlo ke zkreslaní údajů o výšce u všech letů pod převodní ALT/FL, tedy tam, kde je údaj o výšce nejdůležitější, protože se letadla pohybují v blízkosti země.
Co se týká módu S, počítá se, že se tímto módem bude vysílat mnoho informací, dalších provozních info o letištích i letedlech, navigačních zařízení atd. a dokonce, že tímto módem bude částečně probíhat i komunikace mezi ŘLP a letadly. |
|