Malé upřesnění 1)
S tou stabilitou opatrně - zatímco pro směrovou a příčnou stabilitu je swept wing přínosem, u podélné stability je to naopak mínus.
Malé upřesnění 2)
Superkritický profil je relativně nová záležitost a možná bych neřekl, že je nejdůležitější, ale jen jedna z dalších možností jak dále zvýšit efektivitu v transsonickém režimu. Krom jeho výhod (menší potřebný šíp, větší pevnost, snížení indukovaného odporu díky možnému zvýšení aspect ratio, více prostoru pro palivo) má taky dost podstatné nevýhody, jako je snížené CLmax při nízkých rychlostech a z toho vyplývající složitá mechanizace křídla, nutnost zvýšené autority stabilizátoru pro vyrovnávání momentu na hlavu a z toho vyplývající vyšší odpor a spotřeba a taky velmi negativní buffet charakteristiky při tvorbě rázových vln.
Malé upřesnění 3)
Ten "vysoký" součinitel maximálního vztlaku se netýká superkritického profilu (u něj je to právě naopak), ale obecně vysokých rychlostí, kde díky kompresibilitě je trochu strmější vztlaková křivka, umožňující větší přírůstek součinitele vztlaku pro daný úhel náběhu. Nevýhodou ovšem je, že dochází k dřívejšímu odtržení proudění, takže kritický úhel náběhu se snižuje.
Další možností je zvýšení štíhlosti křídla. Lze dosáhnout zajímavého zvýšení Mcrit (cca M0.85 u 5% štíhlosti křídla), ale za cenu zvýšení rychlostí pro vzlet a přistání (nižší produkovaný vztlak), zvýšení nároků na nosníky (jsou nižší, takže musí být širší a mnohem pevnější a tím pádem těžší), snížení množství neseného paliva v křídlech, méně prostoru pro podvozek a mechanizaci křídla, apod. A protože hlavní přínos je stejně navíc až v nadzvukových rychlostech, týká se to nakonec spíš vojenských letadel (stejně jako například speciální lomený profil, apod.)
Bez šípu se to prostě těžko obejde. Navíc každá část křídla potřebuje mít trochu jiné charakteristiky a tak se různé metody kombinují, někdy i ve smyslu negativním (kapříklad krugerovy klapky na vnitřní straně křídla pro navození odtržení proudu dříve u kořene).
Proto jsou moderní konstrukce (A350, B787) pokud jde o křídlo tak zajímavé Už se těším na podrobnější info. |
|