Oki, sice nejsem Mates, ale jeste pred tim, nez konecne na chvilku zalehnu, napisu par radek.
Taky vzpominam na svuj prvni let rizeny "online hlasem". Byl jsem posr.. az za usima, kazdou frazi nez jsem rekl, jsem trikrat overil z papiru pred sebou, kdyz na frekvenci zaznela moje volacka, trhl jsem sebou a rozklepal se. A zkusenost ? podobna jako Tvoje, vsichni mi vychazeli maximalne vstric, motal jsem se po FIRu (coz jsem v te dobe jeste nevedel, protoze jsem netusil, co je to FIR) z Prahy do Brna a trasl se "strachy". ATC (tusim Marky Parky za mlada) do me lil hromadu informaci a ja sotva stihal, ale byl jsem vdecny za kazde slovicko pochvaly, za kazdou opravu ci novou informaci.
A dnes ? Nemyslim si, ze by se v tomto ohledu neco zmenilo, snazim se k pilotum, kteri jsou na IVAO poprve ci jsou to novacci, pristupovat uplne stejne. Probereme letovy plan, zakladni frazeo, zaletime odtud tam a opravime si chyby. Ze neplacam do vetru tu snad potvrdi par lidi, co je ted u me ve vycviku. Nemam pocit, ze by vladla nejak nerpatelska atmosfera, naopak, vstricnosti jen oplyvame sami si navzajem a je pohoda.
A ani vlastne nevim, na co jsi narazel. Protoze Mates ma obrovskou pravdu v jedne veci. Pro nas to neni hra. A my, jakozto ATC, byt virtualni, mame ty tecky na radaru stejne v podvedomi spjaty s mnoha lidmi na palube letounu, s kamarady kteri je ridi a ktere nechceme dostat do maleru. A je to stres, ac jen virtualni, preci jen to stres je. A proto se nedivim, ze kdyz se trochu zahlti ATC provozem, nema rozhodne naladu nekomu vysvetlovat, jak se ladi VOR a kudy po STAR a SID. Bylo tu mnohokrat receno, a i jinde, ze kdyz nevim, reknu to a vyresi se to jinak. Sam jsem v pondeli hlasil neschopnost STAR, protoze mi nefunguje AIRAC, a vse bylo bez problemu a to mohu tvrdit, ze jsem se tam dostal ve "spicce".
Ten Matejuv "pojeb" dost koresponduje s rozmrzelosti, ktera nastava po takto zpackanem veceru. V nedeli jsou treninkove nedele. Stale se tu stezuje, ze nejsme k dispozici. Ale kdyz jsme, tak stejne nikdo neprijde. Az na par jedincu, ktere timto chvalim. Smutne na tom je, ze hlavne Ti, kteri by trenink potrebovali, jej povazuji pro sebe za zbytecne mrhani casem a hlavne "to nejak zvladnu" a nebo "vsechno zna vsude byl". Realita je krapet jina. Neni nas na IVAO zase tolik a tak po par mesicich za radarem vytipujes strasne snadno "zname firmy", a tak nejak tusis, ze bude pruser. Bohuzel, na 99 procent opravdu bude.
Anglictina ? Ano, ale...pokud pilot mluvi anglicky, pocitam s tim, ze mi rozumi. Perfektne. Ne jen ze tusi. Nestandardni a malo pouzivane fraze pro jistotu rikam pomaleji, napodruhe jeste pomaleji, a napoptreti cesky. Nejprve bez kravalu, az pote s drobnymi vycitkami. Ale opet - pro hustem provozu na to neni cas. Dost na to, ze si musis pamatovat, kdo leti cesky a kdo anglicky, ceska fraze, byt delsi a krokolomejsi nez anglicky povel, je porad jeste kratsi nez marne snahy o vysvetlovani.
A co se tyce zavedeni FRAs a podobnych omezeni, vez, ze za to opravdu muze jeden jediny clovek a pokud ten dostane alespon kapku rozumu, nic podobneho se podle meho nezavede. Ale to ukaze az cas. |
|