Na toto bych navázal. Kde je hranice?
Jsem zástáncem liberálního přístupu k frazeologii a předpisům obecně (míněno při onlinu samozřejmě), což je možná dáno tím, že na IVAU se pohybuji od r. 2002, kdy šlo doopravdy o to, si "tak nějak" zařídit a zalétat, aniž bych se předtím prokousal nějakými stránkami odborného textu. Tenkrát byla v podstatě zásada "neškodit". To značí, že jsem se s klidným svědomím mohl připojit, napsat "no charts o/b" a letělo se. Odlet radar departure, přilet radar vectoring a o ILS frekvenci sis mohl říct radiem. Což ale nikomu nebránilo letět se SIDem, STARem, nebo úplnou procedurou ILS pokud chtěl. I já jsem takto posléze létat začal.
Dnes jsme samozřejmě úplně někde jinde, a pokud bych s tímto dříve zcela běžným přístupem letěl na fly-in, asi bych si to pěkně slíznul nejen při letu samotném ale i tady na foru.
Obdobně ležérně se i řídilo. Nedostatky pilotů se tolerovaly bez mrknutí oka, požadavek na zalétnutí ILS procedury byl zcela vyjímečný.
V poslední době mám ale pocit, především pokud jde o požadavky na ATC, ale někdy i o piloty, že se nám z IVAA stává jakási přípravka pro řízení v reálu se vším všudy, a trochu stranou doopravdy jde to, že pořád jde přeci jenom o hobby! A pokud jde o frazeo, pak se mu dokonce zdá, že jdeme ne cestou "As real as it gets", nýbrž cestou " More real than it gets" - stačí si poslechnout frekvence v reálu. A obávám se, že tenhle přístup může mít za následek to, že řada lidí se bude vůbec bát začít lítat online.
Takže co já jakožto liberální pilot očekávám od ATC
povinně (když se to nestane, budu spravedlivě naštván):
1. že jim bude rozumět, nebudou koktat, brumlat a dělat "eeeeee" za každým druhým slovem
2. že (neletím li příletovku) mě nenavektorují tak, že LOC musím honit až po GS - tj. za FAF
3. že mě nezapomenou předat na věž
4. že mi nepovolí přistání, když už na dráze někdo je
atd.
bonusově (když se to podaří, budu mít z letu dobrý pocit):
1. že budou používat reálnou frazeo, a to asi v té míře jako v reálu
2. že vektorování bude trvat co nejkratší dobu
3. že, budu-li mít o to zájem, mi umožní zaletět SID, STAR, ILS a budou vědět o co jde.
atd.
a srdečně jedno je mi (a jako pilot to možná ani nezaregistruji)
1. jestli porušili zimní MRVA
2. frazeo neodpovídá přesně předpisu (repeat vs. say again, dávejte vs. vysílejte atd.)
3. nemají nastudovanou do detailu textovou část AIPu.
atd.
Myslím, že obdobný seznam by mohl platit i pro piloty, tzn. něco musí umět všichni bezpodmínečně,ale jsou věci, které vědět nemusí, ale pokud je vědí, dispečerovo srdce zaplesá.
Tak to tedy vidím já:
1. Požadavkem dohledu nad méně zkušenými ATC se kvalita služeb nepochybně zlepší.
2. Neustálým prohlubováním vědomostních požadavků na ATC se rapidně sníží počet těch, kteří to jsou ochotni dělat ve svém volném čase!.
A proto prosím staff, aby byl na ATC přísný, ale jen v mezích normy, aby se nelekli a neutekli. Totéž platí v omezené míře i pro piloty, u nichž je znalost základních procedur někdy opravdu žalostná, na rozdíl od ATC.
To jsem se ale rozepsal..
Letu ZDAR!
|
|