vysvětlivky: U=r*w - obvodová rychlost
v - dopředná rychlost (rychlost proudu vzduchu)
sigma - úhel nastavení listu
alfa - úhle náběhu proudu vzduchu
vR - Výsledná rychlost profilu
Celé to funguje tak, že při konstantních otáčkách, úhlu nastavení se při zvyšování dopředné rychlosti (rychlosti proudu vzduchu) snižuje úhle náběhu vzduchu. Celé to má pak za následek snížení hodnoty (a jejího vektoru) výsledné aerodynamické síly. Proto třeba vrtulníky a vrtulová letadla nikdy nemohou překročit svoji maximální rychlost, pro kterou byla vypočtena vrtule (rotor) v horizontálním, stoupavém letu.
To co zmiňoval Aldaran je na základě vektorování rychlostí proudů nabíhajícího vzduchu na profil. A nakloněný vrtulník je pak spíše ukázkou nešikovnosti pilota srovnat si vrtukník cyklikou, nebo neumění vyvrátit úhle snosu. Když toto vidíš ve vysu, pak vykloňěním vrtulníků může vektorovat výslednou aerodynamickou sílu proti smyslu působení např. větru. Ale to už musí být docela fičák.... Toto je například jev, který je známý i u letadel s pevným vztlakovým tělesem., když letí s bočním větrem. Tamje také jedno křídlo obtékáno rychleji, než druhé a k tomu ještě i jiným smyslem proudění. |
|