no, ono hlavně násobky při nadzvuku souvisí spíše s potřebným tahem motoru k provedení daného manévru, ono třeba s MiG-23 ve výšce 13 kilometrů při rychlosti M=2 lze provést zatáčku s náklonem do cca 40ti stupňů, což je přetížení bajvočko 1,4 - 1,5g, přičemž drak letadla by to v pohodě vydžel, ale motor už neposkytne potřebný tah, při větším náklonu by se letoun začal odbrzďovat a mohl by dojít až do "pádu na vysoké rychlosti", je třeba v tomoto rozlišovat i rychlost na tlusté a tenké ručičce, ono např - velmi zhruba - na výšce 17 kilometrů rychlost M=1,7 je něco okolo 480kmh na tlusté, bez klapek v podstatě velmi blízko pádové rychlosti a přece je to nadzvuk, ve velkých výškách se dá dostat do druhého režimu letu i při rychlostech vysoko nadzvukových, proto napr. MiG-25 může létat až M=3,3, jenže nad výšku 30 kilometrů je to už nutnost, při nižším M by vlastně spadl. Ono věcí okolo létání nadzvukem je strašně moc a všechny spolu souvisejí a už je to dlouho, co jsem to všechno věděl z hlavy, takže se můžu někdy seknout, ale skritpa a sešity ještě mám... )) |
|