To zastavení je způsobeno tím, že je třeba nashromáždit a dodat okolnímu vzduchu dostatek energie k tomu, aby se po sobě začal jakoby klouzat ve vrstvách. Vlastně musíš donutit turbulentní tekutinu k tomu, aby se její pohyb v jednom směru stal pseudolaminárním. Je to jakýsi další typ proudění vzduchu. Nejmíň energeticky náročný je laminární proud. Ten lze dosáhnout jen při opravdu malých Reynoldsových číslech, ale je taky dost náchylný na odtržení proudnic. Daleko víc energie žere turbulentní proudění, které připadá pro běžné letectví do rychlosti M-1. Pak ještě existuje jeden větší žrout energie a to je právě při překonání rychlosti zvuku, kde díky vysoké rychlostti je Reynoldsovo číslo vysoké samo o sobě a nehraje zde roli již téměř jiný faktor, který ho normálně ovlivňuje a přesto je potřeba donutit tento vzduch po sobě klouzat v jakýchsi vrstvách.
On je pak vzduch něco jako binghamská tekutina (viz kečup). Furt drží na láhvi, až najednou vyteče celej. |
|