toto souvisi s posouváním neutrálního bodu letadla - což je výslednice všech aerodynamických sil působích na letadlo - vzhledem k težišti letadla, čím je větší vzdálenost těchto dvou bodů, tím je letadlo stabilnější, přičemž je důležité, zda je neutrální bod před či za težištěm, dá se ríci, že ideální akrobatický letoun by byl ten, jehož neutrální bod je totožný s težištěm a ideální dopravák ten, jejichž vzdálenost bude co největší - samozřejmě s ohledem na ovladatelnost. Se vzrůstající rychlostí se tyto dva body od sebe vzdalují, resp. neutrální bod se pohybuje, těžiště je konstatní (nebereme v úvahu jeho posun v závislosti na úbytku paliva) , tzn. čím tehdejší éra letěla rychleji, tím byla stabilnější a neovladatelnější se silným klopivým momentem na čumák - proto i spousty kamikaze končilo daleko před lodí, protože to pustili z výšky po nose dolů, éro mělo velmi efektivní přeměnu výšky v rychlost, neutrální bod se vzdaloval a vzdaloval a mašina nereagovala na řízení a nereagovala a klopila na čumák.. K tomu se ještě připočetlo tehdejší křídlo téměř bez šípu, přičemž nadzvukové křídlo mít šíp musí a výsledkem byl letoun o rychlosti okolo M=0,9 úplně neovladatelný - přestabilizovaný. V určitém okamžiku při rychlostech M=0,99 - 1,01 dochází krátkodobě k jakoby "otočení" proudění vzduchu, tím pádem se skokově neutrální bod přenesl na druhou stranu a kormidla mohla mít v ten okamžik skutečně opačný účinek, obrazne se dá říct, že z klasického uspořádání se na okamžik měnil v uspořádání kachna (ne Kachna )) - o tom jsem psal trošku výš u MiG-23, že se mohla rozlomit při hrubé pilotáži při přechodu na podzvuk.
V oblasti M=1 +/- 0,1 je téměř nemožné se cíleně udržet, právě kvůli těm zvláštním jevům, kdy se podzvukové proudění mění na nadzvukové a obráceně. Při M=0,99 periodických se vytvoří jakoby stěna, která se snaží letoun zastavit a v okamžiku překonání M=1 se proudění otočí a "postrčí" letadlo na okamžik dopředu, potom se tlaky vyrovnají a éro pokračuje dál ve stabilním toku vzduchu, ovšem nadzvukovém. Takže ano - hlavní souvis byl právě s profilem, šípem křídla a neznalosti nadzvukového obtékání profilu, v tomto případě dokonce nevhodného profilu. |
|