Thunderbolt to nebyl, kdysi jsem o tom četl v L+K. Přítel Google pomohl
http://www.edwards.af.mil/moments/docs_html/55-07-22.html
Byl to upravený F-84 Thunderjet, kterému vzápětí dali šípové křídlo z Thunderstreaku a kvůli pohonu turbopropem následovaly další úpravy (např vstupy vzduchu k motoru v kořenech křídla). Vrtule se měla otáčet nadzvukovou rychlostí, zkoušela se třílistá i protiběžná šestilistá.
Velkým problémem se záhy ukázal strašlivý hluk, který vrtule vydávala, a který způsoboval bolesti hlavy a nevolnost pilotům i pozemnímu personálu. Proto si letadlo záhy vysloužilo jméno "Thunderscreech" (thunder-bouře, screech-pištění, vřískání, ječení). Teprve později se přišlo na to, že zdrojem těchto problémů je infrazvuk, zdraví škodlivý "ultra-hluboký" zvuk nerozlišitelný lidským uchem, indukovaný na koncích listů vrtule.
Byly postaveny dva prototypy, příliš se s nimi nelétalo a projekt byl zrušen. Maximální dosažená rychlost byla 520mph (cca 836km/h) místo plánované 670mph (cca 1078km/h).
Co se Thunderboltů týče, za 2.sv. války někteří piloti říkali, že ve střemhlavém letu dosáhli rychlosti zvuku a slyšeli sonický třesk. Sonický třesk ovšem nevydalo letadlo, ale vrtule, jejíž konce listů se přiblížily hranici zvuku.
Po válce zrovna na Thuderboltu testoval Curtiss vrtule, zejména s reverzem, ale zkoušely se i vrtule "nadzvukové". Thunderbolt ve střemhlavém letu běžně dosahoval Machova čísla 0,80, maximální pak 0,83 Machu.
http://home.att.net/~historyzone/Fisher.html |
|