No bohužel nijak. Technicky by to muselo být buď pomocí nějakého akcelerometru, což by teoreticky nemusel být problém z inerce, nebo by musel mít člověk vypočítané, jakou rychlost musí mít v určité vzdálenosti od konce dráhy.
Ale ono by to stejně příliš významu nemělo. Jak je éro na zemi a má otevřené reverzy, nesmí už opakovat (a párkrát v minulosti se o to někdo pokusil a nedopadne to dobře, je lepší když éro relativně pomalu vyjede ven z dráhy, než když se rozmázne na velké rychlosti při nepodařeném go aroundu), a vlastně je to jedna z mála situací v letadle, kdy není jiná cesta ven. Prostě jak už jede éro po zemi, musí se nějak dobrzdit. Pokud nepomůže to, co je k dispozici, tak je malér.
Jiná věc je to, že ve výpočtech, hlavně na kluzkých drahách, jsou takové bezpečnostní koeficienty, že pokud piloti přistanou jak mají, je rezerva více než velká. Za celý svůj život jsem na druhou stranu zažil jen dva případy, kdy jsem čuměl na konec dráhy a doufal, že to ubrzdíme (což se podařilo) - před mnoha lety s naloženou čtyřstovkou na zasnežené dráze v Moskvě na Šeremetěvu, to jsem tu myslím dokonce snad i popisoval (udávané brzdící koeficienty příliš realitě neodpovídaly), a pak jednou s osmikilem na mokré dráze v Katovicích, ale to byla moje chyba, protože ač výpočty byly OK, podcenil jsem známý fakt, že v Polsku jsou obecně dost kluzké dráhy, pokud nejsou vroubkované, do toho jsme byli na maximální přistávací váze, a dávali vítr klid, těsně nad zemí jsme ale měli asi 8kts do ocasu - sice v limitu, ale měl jsem se na to vykašlat, opakovat a sednout z druhý strany. Takhle jsme zastavili asi tak 300m od konce dráhy. Ten pocit, když má člověk plný reverz, brzdí co to dá, Antiskid to přesto pouští, a světýlka po stranách dráhy přestanou být bílé a zežloutnou, není nic moc. Čímž chci říct, že takhle malý zbytek už člověka znervózní, ale přesto je to docela velká rezerva.
Takže pokud k tomu mám říct své, v drtivé většině případů jsou případy vyjetí z dráhy způsobeny lidským faktorem, ať již chybným výpočtem, nebo dlouhým rozpočtem či plaváním nad zemí, na což jsou tryskáče dost háklivé. Technika na to má vliv minimální, spíše se dá říct že je to nanejvýš spolupůsobící příčina. Případů, kdy to způsobila jen a pouze technika, bylo v historii velmi málo. Prázdné dopravní letadlo brzdí dost dobře samo o sobě, kupříkladu s prázdnou B737-800 když člověk sedne v PRG na 24ku tak, jak má, tak nemusí ani brzdit, ani reverzovat, a jen součet aerodynamického a valivého odporu je natolik velký, že na vyjetí na TWY D je třeba mnohdy ještě i přidat plyn. |
|