Otázka je špatně položená. Jestli by si někdo sednul či nesednul za volant je jedna a jestli by dokázal přistát bez fatálních důsledků je druhá.
Troufnu si odpovědět, že na první by asi simptáci odpověděli ANO, o tom, že by byla druhá také ANO si dovoluji velmi pochybovat. Proč?
Strávil jsem kdysi také hodiny na SIMu, dokázal jsem po dlouhém tréningu v podstatě s číkoli téměř za jakéhokoli počasí. Jakmile jsem ale poprvé při výcviku sednul do reálného stroje, zejména konečná fáze letu byla úplně o něčem jiném (sestup, podrovnání, výdrž) Dynamické síly působící na letadlo, jeho odezva na zásah do řízení, vyplavání... nemá se sebelepším HOME simem nic společného. V určité situaci na SIMu stačí jen lehoulince přitáhnout, v reálném éru za to pořádně vzít či naopak a to nemluvím o záležitostech jako vylučování snosu větru a přistání s bočákem či situace kdy je do toho nutné v reálu "chirurgicky" manipulovat s přípustí, versus klesání versus správná rychlost.
Spíš bych položil otázku jestli majitel PPL či ULLa papírů s dostatečnou praxí by měl šanci takovouto velkou plechovou krabici z patra v ruce bez mrtvých posadit na zem - t.j. jak extrémní je rozdíl v pilotáži "malého a velkého" (samozřejmě s přihlédnutím k tomu, že ze simu má v maílku PMDG a shodou okolností by seděl také v 737NG) a dejme tomu za předpokladu ideálních povětrnostních podmínek.
Obávám se, že názor na toto můžou vyjádřit pouze Ti, jenž "plecháče létají" |
|