Pavlovo pozvání je na místě. Ostatně, jako návaznou re akci poooommmaaallluuuu připravujeme presentaci on-line řízení letového provozu (především ATC, ale ostatní funkcionality systému budou prezentovány také) pro zájemce z reálného ŘLP. Bohužel zatím nemáme k dispozici vhodné prostory.
(Off-Topic: pokud byste někdo měl možnost na jeden den získat zdarma [maximálně za mírný obolus] místnost s dostatečně kapacitním a volným [porty na firewallu] internetem a možností rozumě nastěhovat a vystěhovat počítače - pište na moji adresu)
Poslechnout si komunikaci v onlinu je možno prakticky kdykoliv. Teď budu mluvit za červené - IVAO:
- nutno nainstalovat TeamSpeak klienta pro hlasovou komunikaci
- nutno se zaregistrovat na IVAO a obdržet tzv. VID (členské číslo) a Password (heslo )
- stahněte a nainstalujte si utilitu ServInfo
- v ServInfo si nastavte v sekci Options|Connection Parameters|TeamSpeak Settings si nastavte své Login Name (VID) a Password pro připojení k TeamSpeaku, dále pak svoji "volačku" (Nickname), např. Observer_Pepa
- v ServInfo si nastavte Options|Customize Country Buttons|Czech Republic, Praha FIR a např. LKPR
- v ServInfo klikněte na ikonu IVAO a nechte si načíst data
- klikněte na ikonku s vlajkou ČR a potom poklepejte na jméno řídícího
- na dialogovém okně s informacemi o řídícím klikněte dole v sekci Voice na tlačítko Join a voalá...
TeamSpeak dokonce umožňuje si komunikaci nahrávat (mód Record). Takže je možno si ji dále přehrávat v klidu off-line. Tímto způsobem je možno si poslechnout kdykoliv (ehm, tedy, pokud je vůbec někdo online) komunikaci na síti IVAO. V případě VATSIMu je to z obdobné, pouze se musíte připojit pomocí SquawkBoxu jako pilot nebo pomocí ASRC coby např. LKPR_OBS(erver).
Podotýkám, že observování na TeamSpeak kanálu je anonymní, do chvíle než by někdo začal "rušit". Pak je Channel Admin oprávněn takového uživatele kicknout off
K tématice použitelnosti návyků virtuálního řídícího letového provozu bych si dovolil sdělit, že to odhaduji na 50-70% podle stanoviště. Zbytek jsou konkrétní fajnovosti závislé na konkrétním letišti, na procedurách konkrétního pracoviště, na rozdílech mezi částmi simulace/reálu v elektronické versus papírové formě, "službičkách" jednotlivým operátorům (v zahraničí), na NOTAMech, atd. Tím samozřejmě neříkám, že by jakýkoliv virtuální ATC zastal z 50-70% práci reálného řídícího. Mluvím o návycích, které by mohly ušetřit např. náklady na výcvik.
Karel |
|