Už jsem tady. Chvíli jsem čekal na registraci, a pak mi sem do Belfastu přiletěla manželka, tak jsem se věnoval jiným záležitostem, pochopte
Příďák je samozřejmě z objektivních důvodů, které zde padly, lepší u většiny letadel, zejména těch větších. Ale u malých to je trochu diskutabilní. On totiž příďový podvozek má několik nevýhod technického rázu.
Kupříkladu zatím nikdo pořádně nevyřešil zástavbu zatahovacího příďového kola u letadla s řadovým invertním motorem. To je třeba problém, který vlastně "zabil" Metasokola. Zatahovací příďák by nebylo kam umístit, a klasický ostruhový podvozek by vyžadoval pevnější, tedy těžší trup. A tak se zvolila varianta Kočkopes, která má tolik nevýhod, že tím L-40 po stránce praktické užitné hodnoty degradovala.
Druhý problém nastává u nezpevněných ploch (tráva, hlína apod.). Tam je odpor letadla s příďákem při vzletu větší (buď se dlouho drží příďák na zemi, což znamená větší valivý odpor, nebo se co nejdříve zvedá, a pak zase roste aerodynamický odpor nataženého letadla), nemluvím o tom, že příďák dostává slušné štosy, které mu taky dvakrát nesvědčí. Proto, a to stojí za povšimnutí, vlastně všechny letadla "do buše", včetně nově vyráběných, jsou ostruhová. Navíc, ač se to nezdá, ostruhové letadlo má daleko větší mezeru mezi vrtulí a zemí, a i když příďák vrtuli jakoby chrání, stejně jsou poměrně dost rozšířené nehody, kdy si třeba Z-142 na hrbolaté či rozmoklé dráze drbne vrtulí o zem. Většina malých letadel s příďákem trávu moc ráda nemá, snad s výjimkou C152/172/182 a Z-42 and her Melody Girls. Je to případ třeba PA-28, Mooney, Cirruse a dalších.
No jinak já jsem samozřejmě velkej milovník ostruhových letadel, to se o mě i o mém bývalém alter egu ví ( ), a to dokonce tak velkej, že už ani s příďákem nelítám, není-li alternativy (třeba ostruhová 737 neexistuje). Je to pro mě tak přirozené, že už ani nevnímám zmiňovaná negativa, čímž chci říct, že při dostatečné praxi s ostruhou se nevýhody oproti příďáku vlastně smývají. A, co je hlavní, baví mě to, a držím se tím v kondici pro den, kdy zahřmí a já budu lítat nějaký pořádný brko (neboť abych něco nazval pořádným érem, musí to mít váhu 3-8 tun, alespoň 12 válců, 1200 koní a OSTRUHU)
|
|