Potvrzení dostaneš, pakliže si o něj řekneš. I na ULL si vedu pilotní deník, je k mání za pár korun a jsou tam kolonky na typovky. Pokaždé když jsem se školil na nový typ, mám tam datum a razítko.
Ono to vedení toho deníku je v případě, že si půjdeš někam něco půjčit Tvojí vizitkou a budou na tebe po jeho předložení koukat trochu jinak než když přijdeš a řekneš... "Chci letadlo, kde ho máte zaparkované"
Typovky na ULL jsem dělal na dost letadel, obvykle (i když jsem přišel jako člověk z ulice) to probíhalo následovně.
Povídání o tom co tam mají, co stojí hodina, pak o tom co jsem doposud létal, seznámení s papírama od letadla, nastudování úkonů, rychlostí.... seznámení s ovládáním a specifiky éra a pak vlastní let. Instruktor ti po vzletu dá řízení a říká co máš dělat, věř že velmi brzo pozná jestli tím vládneš nebo ne... a postupně utahuje šroub tím že ti to třeba ve vzduchu chcípne v okamžiku, kdy zrovna zadal zamezení pádu a kouká jak to řešíš.
Doba typovky je různá a je odvislá zejména na tom, co umíš a na čem jsi létal. Já jsem dělal papíry na TYPHOON (nejjednodušší éro co existuje)a přeškolení na Lambádu trvalo 11h (v podstatě jsem se učil létat s opravodvým letadlem _ ) Jakmile jsem měl na Lambádě (která je docela vostrá, musí se pořád řídit a takové přistání s bočákem s nástavcema je docela facha) cca 50h šel jsem se přeškolit na Echo. Celé to trvalo méně než 20 min a to jsme nevynechali nic z osnovy a instruktor se tvářil spokojeně.
Co se týče vlastního letadla, nebo půjčení, zkus se poohlédnout dál od Prahy, tam ceny dost klesají. Každopádně vlastní éro je řehole a schramstne to víc času a peněz než si člověk dokáže představit. Musíš platit za hangárování, pojistky, řešit technickou, periodické prohlídky, technické závady, opravy, nedej bože, když to musíš naložit na vlek a odvést jinam, protože Ti v hngáru někdo během týdně škubnul potah.... Hodně záleží na tom, kolik plánuješ ročně nalétat. Když jsem to před lety počítal, vyšlo mi že mne s vlastním letadlem při náletu 50h ročně přijde letová hodina včetně paliva na cca 2000Kč. Z tohoto pohledu, neplánuješ-li nalétat více než 100-150h ročně je výhodnější si éro půjčit. Nemusíš nic řešit, hoděj Ti líče do ruky, éro je nataknkovaný a umytý... a Ty nemáš žádné starosti. Toliko pár mých zkušeností. |
|