Zatahovací podvozek, to už je jiná třída - kvalita. Jasně, že u zataženého podvozku je aerodynamický odpor výrazně nižší, než u ostruhového pevného. A ovšem AJS by jistě silně polemizoval, ale jen prodávám, co jsem slyšel ve skvělém dokumentu o Trenérech - vzpomínali tam zalétávací piloti, a vesměs se shodli, že nejlepší z téhle řady byla 205. Na tlak vojáků tam pak "dodělali" zatahovací povozek (přesto, že původně konstruktéři navrhovali z cvičných důvodů instalovat pouze ovladač a kontrolky, a podvozek ponechat pevný). Instalace těžkého podvozku si vyžádala zvětšení centroplánu, což spolu s větší hmotností zcela změnilo vlastnosti letadla - vybrat vývrtku už nebylo prý tak snadné. U 326 sedí pilot vepředu - právě z důvodu těžiště, toto je u každého typu jiné, třeba u některých Piperů se sedělo vzadu, u jiných vepředu - obvykle záleží na instalovaném motoru.
No a příďák je samozřejmě těžší, než ostruha. Hlavní podvozek musí být tuhý vždy. Příďák je rozhodně více zatížen, než ostruha - zjednodušeně řečeno - nese motor. Ostruha jen lehký ocas. |
|