|  | Incident na prahou - dotaz k veci, ale MM :) 30. 11. 2009 / 23:01 | |
|  | Ahoj AJS,
mám trošičku pocit, že jsme v rozporu jen z nedorozumění To o čem jsem psal celou dobu je právě nábor oněch nováčků do aerolinek, nikoliv jejich pilotní výkony v průběhu další praxe. Jak píšeš, oslové i excelentní piloti jsou v jakékoliv skupině lidí a to jakou studovali školu nemá vůbec žádný vliv na to, jak dobří budou aerolinkoví piloti v zavedeném provozu. Navíc, můj názor, který jsem tu už rozepsal je, že pokud někdo chce lítat na velkých mašinách, měl by se k tomu dostat co nejdřív, protože jeho předchozí praxe se na jeho umění projeví jen minimálně - malá Cessna a Boeing mají opravdu málo společného.
K tomu co píšeš - snažil jsem se právě o tom přemýšlet objektivně už dlouho a hodnotit to z nezaujatého pohledu, byť to tak nemusí působit a celkem chápu, že se "svým OAA" lezu už řadě lidí na nervy. Ať se na to ale dívám jakkoliv, nejlepší cesta (z hlediska získání práce, což je předpokládám to o co nám všem v konečném důsledku jde) jsou opravdu zavedené zahraniční školy. Je jedno jestli je to OAA, nebo CTC, nebo třebas Jerez, Cabair či slavná Embry Riddle. Neříkám to proto (i když bych asi díky výsledku mohl), že jsem tam studoval a díky tomu skončil školu a do 14 dní měl práci a začal typovku, což je předpokládám něco jako ideál o který stojí i ostatní. Říkám to tak proto, že to má prostě logiku, i když tomu podle mně trošku nefér říkáš fáma. Tyhle školy produkují s tradicí několika desítek let stovky a tisíce pilotů ročně, kteří získají práci u nejzavedenějších světových společností, a tu práci získají průkazně právě kvůli té škole - nejen protože škola celým výcvikem poskytuje aerolince vlastně takové zdarma rok a půl dlouhé výběrové řízení (čehož všichni s oblibou využívají), ale proto jak úzce ty aerolinky se školou spolupracují. Už to neplatí v téhle době (z pochopitelných důvodů), ale když jsem byl na škole, British Airways u OAA vybíralo lidi ještě v době, kdy teprve dokončili CPL. Tzn. měli pouze CPL/MEP, neměli IR ani MCC, něco o čem se komukoliv externímu ani nezdá. FlyBe, Thomas Cook, Excel, Netjets, BMI, KLM, Lufthansa...tihle všichni dokonce ještě před zahájením vlastního studia, při vlastních přijímačkách na školu. Jestli tohle nevypovídá o důvěře ve výběr a kvalitu studia, tak už asi nic. Celá OAA měla ještě jednu výhodu - oni personalisté z výše zmíněných aerolinek se na té škole taky několikrát ročně ukázali a provedli příslušnou nalejvárnu o tom, co se od studentů vyžaduje, co a koho hledají, jakým způsobem vybírají, koho preferují. Proto nemám tyhle informace od instruktorů jak píšeš, ale těch kteří o tom opravdu rozhodují. A k tomu bych dodal ještě jednu drobnost - není možná dostatečně známo, že OAA poskytuje taky modulární výcvik a na dotazy modulárních studentů při těchto seminářích jsem až nepříjemně mnohokrát slyšel negativní odpovědi z úst oněch náborářů.
Tady bych si dovolil uklidnit Toníka a taky všechny ostatní, kteří by měli pocit, že pokud nestudují OAA, nikdy nebudou lítat Bulíka. Tak to v žádném případě není a nikdy nebude. Je to jen o zvyšování šancí na zaměstnání, ceně, tomu co chce člověk zažít a spoustě dalších objektivních i subjektivních věcech. Vzato do extrému - v časech zlých jaké jsou dnes je úplně jedno jestli jste z OAA, nebo z Horní Dolní, práci neseženete tak jako tak. Stejně tak v časech dobrých, kdy je pilotů nedostatek, je jedno odkud kdo je, protože práci sežene, pokud není vyloženě neschopný. Ve všem mezi je ale pro získání práce, dle mého názoru, výhodnější mít za sebou kvalitní školu a integrovaný výcvik. Ne nutné, ne zásadní, výhodnější. I kdyby "jen" pro to přijetí a získání typovky.
S čím souhlasím, je ono sebevědomí zelenáčů. Nevidím jediný důvod, proč by měli mít sebevědomí (při létání) větší piloti z integrovaných kurzů, i když tomu tak bohužel velmi často je. Tyhle vlastnosti jako respekt, zodpovědnost, základní pilotní návyky, schopnost rozhodování jsou ale naprosto individuální a najdeš skromného pilota s respektem a sklopenýma ušima u těch integrovaných (rád bych se do podobné skupiny zařadil), stejně jako namistrované superpiloty u těch ostatních. V tomhle obecně rozdíl podle původu nevidím, stejně jako ve schopnostech při létání v běžném provozu. |
| |
|