| | Incident na prahou - dotaz k veci, ale MM :) 29. 11. 2009 / 13:54 | |
| | A nejen v rámci výcviku. U většiny aerolinek letí každý sektor jiný pilot a je tak při daném letu nejen PF, ale taky nějakou formou PIC (under supervision). Moje zkušenost je, že s mou malou zkušeností mi navíc kapitáni většinou svoje sektory přenechávají, pokud se letí např. lichý počet, apod., abych "si zalítal". Podle aerolinky taky závisí jak moc si svého PICování užije - u nás např. je snaha dělat z FO aspoň virtuálně kapitány už od začátku, takže pokud je to můj sektor, veškeré plánování a rozhodování od paliva po přiblížení a přistání je na mně a kapitán do toho zasahuje jen pokud něco vymyslím vyloženě špatně, nebo jsou nějaké krizové situace, apod., samozřejmě taky svými náměty, komentáři, atd. Někdo to dělá jinak, ale v každé fázi musí být jasné kdo je PF, kdo PNF, kdo PIC a kdo commander a podle toho se "řídí letadlo" a rozhoduje.
Nad čím jsem se ale pozastavoval je, že kapitán hrabal do řízení bez toho, aniž by byl PF, což je nejen proti většině inteligentních SOPs, ale taky proti zásadám airmanship. Pokud se mu něco nelíbilo, měl říct "I have control" nebo jak to mají u ČSA a pak ať si do toho hrabe jak chce a pokud možno vysvětlí proč to dělá. Pokud nechce převzít control, má říct PF co se mu nelíbí a co by měl udělat. To že jim éro klesalo pořád dál i když zvolili vyšší výšku taky příliš neukazuje na to, že by tomu jak ten Airbus vlastně funguje příliš rozuměli. |
| |
|